Czym jest e-commerce? O handlu elektronicznym

e-commerce

Sklepy internetowe od wielu lat stanowią wygodniejszą alternatywę dla zwykłych zakupów. Spory skok popularności nastąpił w 2020 roku, kiedy to rozpoczęła się pandemia. Mimo ustąpienia sytuacji pandemicznej, handel elektroniczny nadal jest chętnie wybieraną formą zarówno przez klientów, jak i sprzedawców. Co dokładnie oznacza pojęcie e-commerce, co można w ten sposób sprzedawać i jak czerpać z tego zyski? Postanowiliśmy zgłębić temat, abyście mogli poznać odpowiedzi na te pytania. 

E-commerce – co to jest? Definicja

Pojęcie e-commerce to skrót od electronic commerce i w dosłownym tłumaczeniu oznacza handel elektroniczny. Genezy powstania terminu należy upatrywać na początku lat 80. XX wieku, ponieważ już wtedy wiele przedsiębiorstw komunikowało się ze sobą w celach handlowych. 

Co dokładnie rozumiemy przez handel elektroniczny? Jest to pojęcie o bardzo szerokim zakresie, i może wskazywać zarówno na internetową sprzedaż produktów, świadczenie usług cyfrowych, czy też pośrednictwo między stronami transakcji. Każda operacja handlowa z wykorzystaniem internetu może zostać określona jako e-commerce. 

Rozwój handlu elektronicznego a pandemia

Handel elektroniczny uratował wiele polskich firm podczas sytuacji pandemicznej, która miała miejsce od marca 2020 roku. Wówczas spora część działalności mogła funkcjonować jedynie w swojej zdalnej formie, a zamykanie stacjonarnych sklepów było częstą praktyką. W najlepszej sytuacji znalazły się podmioty, których infrastruktura internetowej sprzedaży była rozwinięta jeszcze przed początkiem pandemii. 

O początkach e-commerce w Polsce

Elektroniczny handel trafił do Polski pod koniec lat 90. XX wieku, kiedy to firma Terent stworzyła pierwszy polski sklep internetowy. Działalnością e-commerce w Polsce zainteresowały się również inne podmioty – w 1999 roku swój sklep internetowy miały również firmy Merlin i Empik. W tym samym roku założony został największy polski portal aukcyjny, czyli Allegro

Z czasem działalność e-commerce nabierała na popularności, czego skutkiem jest to, że niemal każdy sklep stacjonarny w Polsce ma swój internetowy odpowiednik. Według statystyk Gemius z 2022 roku, aż 77% internautów deklaruje, że korzystają z zakupów online. Jest to duża baza potencjalnych klientów, do których sprzedawcy starają się dotrzeć. Wg. raportu PwC “Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027”), szacunkowa wartość branży handlu elektronicznego w Polsce wynosi aż 92 miliardy złotych.

Rewolucje w branży e-commerce

Nowoczesne technologie co rusz zaliczają kolejne kamienie milowe, a wraz z nimi ewoluuje branża e-commerce. Metody płatności i związane z nimi udogodnienia, które niegdyś zarezerwowane były jedynie dla nielicznych, dzisiaj są już tak naprawdę standardem. Zobaczmy, jakie rozwiązania sprawiają, że handel elektroniczny jest coraz częściej wybieraną alternatywą dla zwykłych zakupów. 

Płatności odroczone – kup teraz, zapłać później

Zakupy z odroczonym terminem spłaty przypadły do gustu wielu klientom, którzy wcześniej korzystali z kart kredytowych i debetowych, a także pożyczek online. Trudno się temu dziwić. Możliwość natychmiastowego skorzystania z usługi lub nabycia towaru często jest wystarczającym argumentem, aby skusić się na taką opcję. 

Obecnie w Polsce działa wiele usług, które skupione są na płatnościach odroczonych. Mowa o rozwiązaniach takich jak PayPo, Klarna, czy też o wirtualnych portfelach płatniczych pokroju Twisto i Revolut. Oferowanie takiego rodzaju płatności jest korzystne dla obu stron: sprzedawca może dotrzeć w ten sposób do większej grupy odbiorców, a klient może dokonać transakcji w sposób, który będzie dla niego najwygodniejszy. 

Chcecie dowiedzieć się więcej o płatnościach zbliżeniowych? Poświęciliśmy temu zagadnieniu osobny wpis:

Płatności odroczone – czym są, kto je oferuje?

Natychmiastowe płatności i bramki płatnicze

Jedną z najważniejszych zalet handlu elektronicznego jest to, że jest znacznie szybszy niż ten standardowy. Płacąc za cyfrową usługę, mamy do niej dostęp praktycznie od razu, a płacąc za fizyczny przedmiot, czekać będziemy jedynie na przesyłkę. W dużej mierze jest to zasługą tego, że obok zwykłych rodzajów płatności, branża e-commerce korzysta z nowych, wygodniejszych opcji. Dobrym przykładem będą płatności BLIK, które obsługuje spora część polskich sklepów internetowych. Są one znacznie szybsze, ze względu na to, że pieniądze trafiają do odbiorcy od razu – nie trzeba czekać na sesje księgowań. 

Ze względu na mnogość dostępnych narzędzi, popularne w branży e-commerce stały się bramki płatnicze. Są to internetowe usługi pozwalające sprzedawcom implementować wiele form płatności naraz, co znacznie ułatwia prowadzenie elektronicznego handlu. Większość bramek płatniczych obsługuje zarówno zwykłe płatności kartą, tradycyjne przelewy, a w niektórych przypadkach zapłacimy również kryptowalutami. 

Czym są fintechy? Branża finansowa i e-commerce

Fintech to angielski skrót od financial technology i mianem tym określa się innowacje e-commerce stosowane w branży finansowej. Są to rozwiązania, które znacznie ułatwiają prowadzenie biznesu poprzez obniżenie kosztów, prostszą implementację określonych narzędzi, czy też uproszczenie części procedur. Jako fintechy określa się również firmy specjalizujące się w dostarczaniu takich usług. 

Gdzie można zetknąć się z technologiami finansowymi? Tak naprawdę wszędzie. Może to być instytucja bankowa, firma pożyczkowa, aplikacja mobilna banku bądź wirtualna karta płatnicza. Z tego powodu dostęp do internetowych narzędzi finansowych jest prostszy, niż kiedykolwiek wcześniej, a branża e-commerce nieustannie się rozwija. 

Jak zacząć swoją działalność e-commerce?

Rozpoczęcie swojej działalności w branży e-commerce nie sprowadza się jedynie do założenia bądź wykupienia strony, która posłuży nam jako sklep. W pierwszej kolejności konieczne będzie zarejestrowanie firmy i przygotowanie produktów lub usług będących obiektem sprzedaży. Niezwykle przydatne okaże się znalezienie podmiotów i platform skłonnych do współpracy przy sprzedaży. 

Z racji tego, że próg wejścia do branży handlu elektronicznego jest stosunkowo niski, sukces nie jest gwarantowany. Opisane powyżej kroki warto poprzedzić analizą rynku, tak aby znaleźć własną grupę docelową (tzw. target), co zwiększy szansę na stworzenie dochodowego interesu. Należy przy tym pamiętać o szeregu innych aspektów – marketing, logistyka i infrastruktura sieciowa są czymś, bez czego nie obędzie się żadna działalność e-commerce. 

Plusy prowadzenia handlu elektronicznego

  • większa grupa odbiorców – będą to osoby z całej Polski, a nawet zza granicy, 
  • możliwość szybkiej reakcji na zmiany rynkowe i działania konkurencji,
  • brak kosztów związanych ze sprzedażą w stacjonarnych punktach, 
  • szerszy zakres usług i produktów, w których można się specjalizować,
  • szereg gotowych rozwiązań, takich jak platformy sprzedażowe,

Minusy prowadzenia handlu elektronicznego

  • jeżeli roczny obrót przekracza 20 000 złotych, to na przedsiębiorcy leży obowiązek prowadzenia kasy fiskalnej,
  • wysyłki i zwroty towarów generują dodatkowe koszty, 
  • ogromna konkurencja w branży e-commerce,

Czy handel elektroniczny to ryzyko?

Mogłoby się wydawać, że decyzja o prowadzeniu handlu drogą elektroniczną jest dość ryzykowna. Przygotowanie całości wymaga pewnych nakładów finansowych, które mogą się nie zwrócić. Nikt nie każe jednak zaczynać od działalności na wielką skalę. Nawet największe obecnie platformy sprzedażowe miały stosunkowo skromne początki. O wiele ważniejszy jest odpowiedni, długoterminowy plan działania. Można to traktować jak swojego rodzaju inwestycję i na bieżąco dostosowywać do sytuacji rynkowej. 

E-commerce okiem klienta – warto kupować przez internet?

Porównując ze sobą internetowe zakupy i zwykły pobyt w sklepie, wiele osób bez zastanowienia wybiera tą pierwszą opcję. Co może być tego przyczyną? Głównym czynnikiem motywującym do robienia zakupów przez internet zdaje się być całodobowa dostępność. Według raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2022” aspekt ten wskazało aż 75% ankietowanych kupujących.

Inne zalety wynikają z samej natury internetowych zakupów – są to m.in. większa wygoda, szerszy wybór rozwiązań i konkurencyjne ceny. Nawet jeśli otrzymamy uszkodzony bądź niezgodny z opisem produkt, to jesteśmy chronieni prawem. Kupującym w sklepie internetowym przysługuje 14 dni na zwrot bez podania przyczyny. Poszczególne sklepy zapewniają swoim klientom jeszcze większą ochronę – dla przykładu, Zalando daje 100 dni na odesłanie produktów. 

Wady handlu elektronicznego. Co może zniechęcić kupujących?

Mimo wszelkich zalet sieciowych zakupów, istnieją pewne niedogodności, przez które część kupujących nadal wybierze stacjonarny sklep. Będzie to przede wszystkim czas oczekiwania na dostarczenie zakupionego towaru, który może wynosić od jednego dnia, do nawet kilku tygodni (zależnie od miejsca nadania przesyłki). Z wysyłką wiążą się również dodatkowe opłaty, przez co może okazać się, że finalnie zapłacimy więcej, niż zakładaliśmy. 

Minusem rozwiązań e-commerce jest również to, że nie są one namacalne. Nie obejrzymy dokładnie towaru przed zakupem. Może to być spory problem przy zamawianiu ubrań, urządzeń elektronicznych, czy też mebli. Zainteresowanym w takim przypadku pozostaje kierowanie się suchymi liczbami, opiniami znalezionymi w sieci i recenzjami. 

Najczęściej zadawane pytania

Czym jest branża e-commerce?

E-commerce to branża obejmująca handel drogą elektroniczną. Dotyczy to zakupu towarów przez internet, świadczenia usług online i wszelkich innych form transakcji z użyciem nowoczesnych rozwiązań technologicznych. 

Od czego zacząć działalność e-commerce?

Własną działalność e-commerce warto zacząć od znalezienia docelowej grupy klientów, której będziemy dostarczać produkty i usługi. Mowa o swoistej niszy, czyli kategorii, w której nie ma przesadnie dużej konkurencji. Na sam start dobrym pomysłem będzie założenie sklepu internetowego z wykorzystaniem jednej z gotowych platform sprzedażowych. 

Czy e-commerce jest popularne w Polsce?

Wbrew pozorom, branża e-commerce w Polsce jest bardzo rozwinięta, a jej wartość szacowana jest na 92 miliardy złotych. Duży wpływ miała na to sytuacja pandemiczna, przez którą spora część sklepów stacjonarnych nie mogła funkcjonować. 

Źródła:

https://ehandel.com.pl/historia-e-commerce-w-polsce,1464

https://www.strategyand.pwc.com/pl/pl/publikacje/2022/perspektywy-rozwoju-rynku-e-commerce-w-polsce-2018-2027.html

Cezary Mański
Cezary Mański
Pasjonat popkultury, finansów i nowych technologii. Uwielbia słowo pisane, ceni sobie spokojne i rozsądne podejście do życia. Największą satysfakcję przynosi mu rozwijanie własnych kompetencji. Zobacz pozostałe artykuły autora

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły