Czy ChatGPT jest legalny?

Czy ChatGPT jest legalny?

Wprowadzenie na rynek narzędzia zwanego ChatGPT przez wiele osób zostało uznane za niemałą rewolucję. Inteligentny chatbot może być naszym rozmówcą, asystentem, tłumaczem, czy pomóc w szybkim znalezieniu odpowiedzi na jakieś pytanie. Początkowo był wykorzystywany głównie w celach rozrywkowych – każdy chciał poznać jego możliwości. Szybko okazało się jednak, że można go też używać w czasie prowadzenia swojego przedsiębiorstwa. Tu pojawia się natomiast pytanie: czy możemy do woli używać treści stworzonych przez sztuczną inteligencję? Kto ma do nich prawa autorskie? Czy ChatGPT jest legalny?

ChatGPT

Sztuczna inteligencja, czyli działania komputera (lub innego sprzętu) mogące przypominać efekt pracy człowieka, jest znana od wielu lat. Każdy z nas nosi zresztą w kieszeni niewielkie urządzenie, korzystające z AI (AI z ang. oznacza właśnie sztuczną inteligencję, SI). Oczywiście, chodzi o nasze smartfony. Korzystanie z obsługi głosowej, dobieranie parametrów aparatu, aby jak najlepiej wykonał zdjęcie, czy wiele innych funkcji telefonów korzystają właśnie ze sztucznej inteligencji. Nie każdy zdawał sobie sprawę z tego, jak potężnym narzędziem może być AI. Wszystko zmieniło się jednak w ostatnim kwartale 2022 roku. Wtedy na rynek trafił inteligentny chatbot. Stworzyła go amerykańska firma OpenAI, a nazwa narzędzia to ChatGPT.

Pierwszym, co zwraca uwagę w przypadku ChatGPT, jest doskonałe rozumienie poleceń. Pod tym względem narzędzie niemal nie różni się od człowieka. Możemy wydać komendę w wielu językach, napisać ją potocznym językiem, czy nawet zrobić literówkę. Co więcej, narzędzie zostało udostępnione zupełnie za darmo. Miliony użytkowników z całego świata zaczęły korzystać z możliwości, jakie daje nasz nowy, inteligentny pomocnik.

Jak działa ChatGPT?

Już na wstępie trzeba jasno zaznaczyć – ChatGPT nie jest idealny. Nigdy też nie miał takim być. OpenAI stworzyło bowiem narzędzie, które nie podaje w 100% prawidłowych odpowiedzi, a jedynie te bardzo prawdopodobne. Znając sporo treści, chatbot zakłada, że taka, a nie inna odpowiedź będzie poprawna. W zdecydowanej większości przypadków tak jest, czasem jednak narzędzie znacznie się myli. Co więcej, potrafi całkiem dobrze argumentować swoje zdanie, choć może nie być prawdziwe.

Wiele zależy też od kontekstu – ChatGPT analizuje całą rozmowę, nie tylko pojedyncze polecenie. W trakcie dłuższej pogawędki możemy więc naprowadzić chatbota na konkretną odpowiedź i powiedzieć, czego od niego oczekujemy. To bardzo cenna “umiejętność” sztucznej inteligencji, z jaką dziś coraz częściej mamy do czynienia.

Zobacz jak działa przelew BLIK na telefon.

Wersja darmowa i płatna popularnego chatbota OpenAI

Początkowo ChatGPT pojawił się na stronie OpenAI jako zupełnie darmowe narzędzie. W dalszej kolejności udostępniono również płatną wersję ChatGPT Plus. Za około 20$ miesięcznie możemy nie tylko uzyskać szybciej odpowiedź na pytania, nie czekając w “kolejce”. Płatna wersja chatbota korzysta też z lepszego modelu językowego, który jest aż kilkaset bardziej inteligentny (GPT-4 zamiast GPT-3.5). Odpowiedzi stają się więc jeszcze lepsze, chatbot rzadziej się myli, a efekt jego pracy może przypominać działanie człowieka. 

To nie koniec zmian, jakie mamy płacąc około 100 złotych w każdym miesiącu. OpenAI połączyło swoje narzędzie do Internetu. Dzięki temu mamy dostęp do stale aktualnych informacji i treści. Standardowa, bezpłatna wersja ma bazę wiedzy, która “urywa się” gdzieś w 2021 roku. Płatna wersja posiada też szereg wtyczek i pluginów, które rozszerzają jej opcję. Możemy m.in. wgrać do chatbota plik (np. .pdf), a narzędzie go treści lub przeanalizuje. Zastosowanie rozwiązania znacznie więc rośnie. 

Duże możliwości, ale też spore ryzyko podczas korzystania z ChatGPT

Narzędzie w postaci inteligentnego chatbota jest naszym darmowym lub całkiem niedrogim asystentem. Za około 1000 złotych rocznie możemy mieć stały, niemal nieograniczony dostęp do wiedzy, tworzenia nowych treści, czy innych sposobów wykorzystania narzędzia. Nic więc dziwnego, że korzystają z niego zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Tu pojawia się pytanie – czy to legalne? Czy korzystanie w firmie z chatbota AI jest bezpieczne i zgodne z prawem? Warto wiedzieć, że sztuczna inteligencja jest dość świeżym rozwiązaniem, obecnie można powiedzieć, że przepisy prawa nie nadążają za zmianami technologicznymi. Stąd zwykle nie znajdziemy więc ustaw, czy rozporządzenia regulującego wykorzystanie narzędzi AI. A tych jest już całkiem sporo:

  • inteligentne chatboty (np. ChatGPT, Microsoft Bing Chat, Google Bard)
  • generatory grafiki AI (np. Midjourney, Dall-E 2)
  • tworzenie treści, wsparcie procesów biznesowych (np. Narrato, WriteSonic)
  • wsparcie działań marketingowych
  • narzędzia optymalizujące strony www
  • obsługa klienta (inteligentne chatboty)

Rozważania typu “ChatGPT a prawo” powinniśmy więc rozszerzyć także na inne narzędzia AI. Czy korzystanie z efektów pracy generatorów tekstu lub grafiki to dobry pomysł? Sporo osób bezrefleksyjnie po prostu wykorzystuje je, również w działalności zarobkowej. Powód jest dość prosty – to tani sposób na zastąpienie pracy człowieka, zwykle jest to szybkie, a efekty pracy wyglądają nieźle. Musimy też rozgraniczyć, o jakich treściach AI mówimy w kontekście ich legalności i czy warto z nich korzystać. Jeśli mówimy o prostych obrazkach, czy krótkich tekstach do social mediów – może być to świetne wsparcie naszych działań marketingowych. Jeżeli natomiast przedsiębiorca sporządza wielostronicowe umowy przy pomocy darmowego chatbota, może narazić się na spore problemy.

Dlaczego trzeba być ostrożnym podczas wykorzystywania ChatGPT w firmie?

Tu odpowiedź jest dość prosta i wynika z samego sposobu działania chatbota. Korzystanie z informacji wygenerowanych przez sztuczną inteligencję zawsze powinno być przemyślane. ChatGPT może w końcu wyświetlić nieprawidłowe dane. Najgorsze jest w tym to, że odpowiedzi chatbota będą wyglądały bardzo przekonująco. Ciężko więc wyobrazić sobie, aby chatbot mógł zastąpić pracę prawnika, specjalisty od marketingu, czy po prostu eksperta w danej branży. W sieci nie brakuje dziś przykładów wykorzystania ChatGPT, który po prostu w danej sytuacji zadziałał błędnie. Ciężko więc zaufać tak powstałym umowom, czy poradom. Mogą być przydatne i jak najbardziej w porządku, jednak nie powinno być to dla nikogo jedyne źródło informacji.

Sami twórcy chatbotów nie kryją zresztą takiego działania swoich narzędzi. Zwykle przy zagadnieniach o tematyce prawnej znajdziemy dopisek, że tekst należy traktować raczej poglądowo. Jeśli planujemy publikację tekstów stworzonych w ten sposób, powinniśmy natomiast dokładnie je sprawdzić. Zwykle wymagają wielu poprawek, nie tylko w kwestii merytoryki, ale też składni i używanego słownictwa.

ChatGPT i prawa autorskie

W kwestii praw autorskich również warto poznać kilka informacji. Pierwsza jest następująca: prawa autorskie chronią utwory. Narzędzie AI nie jest natomiast autorem utworu! Tylko człowiek może być w świetle prawa autorem utworu. Nie powinno być więc żadnych podstaw, aby wiązać prawa autorskie do jakiejś treści z chatbotem, czy generatorem obrazków AI. Warto jednak zwrócić uwagę na inną kwestię. Sztuczna inteligencja nie jest w stanie samodzielnie czegoś stworzyć(np. tekstu, czy obrazka). Zawsze w mniejszym lub większym stopniu wzoruje się na innych treściach, które mogą oczywiście być objęte prawami autorskimi lub majątkowymi. Nie możemy mieć więc pewności, że treść wygenerowana przez AI nie zostanie uznana za plagiat.

Nie możemy więc powiedzieć, że ChatGPT jest autorem jakiegoś utworu. Prawa autorskie nie należą więc do niego, czy twórców narzędzia. Trzeba jednak wiedzieć, że prawdopodobnie praw autorskich do danej treści nie ma również osoba, która wygeneruje je za pomocą narzędzia. Warto również wiedzieć, że chatbot (a nawet różne narzędzia tego typu) mogą tworzyć bardzo podobne treści na żądanie różnych osób. Każda z nich otrzymuje niemal taki sam tekst lub obrazek. Ta, która pierwsza opublikuje daną treść może więc uznać wpis kolejnego “naśladowcy” za plagiat. Oczywiście, jeśli “jego” treść wygenerowało narzędzie AI, zapewne nie będzie do tego podstaw. Jak jednak udowodnimy to, czy tekst został napisany przez inteligentnego robota, a nie człowieka? To chyba niemożliwe.

Czy komornik może zabrać prawa autorskie w związku z długami?

Dlaczego lepiej powstrzymać się od korzystania z ChatGPT w biznesie?

Jeśli uznajesz efekty pracy chatbota za przydatne, na przykład stworzył dla Ciebie ciekawą strategię biznesową lub sprzedażową, to dobrze. Warto jednak dwa razy przemyśleć, czy treści “wyplute” przez AI warto opublikować na swojej stronie internetowej. Oczywiście, niemal za darmo i bardzo szybko możemy stworzyć w ten sposób mnóstwo treści. Mogą jednak nie być unikalne, choć to nie jedyny problem.

Mówiąc w największym skrócie – Google “nie lubi” automatycznie tworzonych tekstów. Jeśli więc publikujesz wpisy na stronie z myślą o poprawie jej widoczności w wyszukiwarce (to tzw optymalizacja strony lub SEO) – efekt może być wręcz odwrotny.

Regulamin ChatGPT pozwala na wykorzystywanie treści komercyjnie

Wróćmy natomiast do tego, czy ChatGPT jest legalny. Treści stworzone dzięki temu narzędziu mogą być publikowane na Twojej stronie lub w działalności komercyjnej. Nie tylko nie zabrania tego prawo, dopuszcza to także regulamin narzędzia. Warto jednak czytać podobne zapisy także na innych stronach lub w alternatywnych generatorach tekstów i grafik AI. Być może w niektórych z nich opublikowanie wyników pracy AI wymaga wykupienia płatnego dostępu, czy wniesienia jakiejś opłaty.

Uważaj, co wpisujesz w oknie chatu z botem AI

I jeszcze jedna kwestia związana z używaniem inteligentnych chatbotów. Warto powstrzymać się od używania w swoich zapytaniach wrażliwych i chronionych informacji. Dane takie co prawda powinny być wykorzystane jedynie do stworzenia dla Ciebie odpowiedzi – na przykład wygenerowania jakiegoś tekstu. Czy zawsze tak jest i czy zawsze tak będzie? Ciężko powiedzieć. Wiemy jednak tyle, że ktoś może mieć dostęp do treści powstałych przy pomocy tych narzędzi. Z pewnością jest to administrator – dostawca narzędzia.

Podsumowanie artykułu

ChatGPT to jedno z narzędzi korzystających z zaawansowanej sztucznej inteligencji. Może być bardzo pomocne, musimy jednak uważać – nie zawsze podawane tam informacje są w 100% prawdziwe. Chatboty mogą się mylić, czasem dochodzi też do plagiatu – użycia treści pochodzących od innego autora. Może to prowadzić do powstania roszczeń ze strony pierwotnego autora treści – tekstu, czy grafiki. Samo korzystanie z treści generowanych przez ChatGPT jest dopuszczalne zarówno przez prawo, jak i regulamin usługi. Nie zawsze bazowanie na takich treściach jest natomiast dobrym pomysłem. Dziś sztuczna inteligencja nie jest bowiem w stanie zastąpić pracy ludzi – ekspertów w danej dziedzinie, którzy korzystają ze swojego doświadczenia i kreatywności.

Najczęściej zadawane pytania

Czh ChatGPT jest legalny?

Tak, korzystanie z tego narzędzia jest w pełni legalne. Także wykorzystywanie treści stworzonych przez AI jest dopuszczalne. W przypadku ChatGPT pozwala na to również regulamin usługi. Nie wszystkie programy tego typu na to pozwalają, a przynajmniej nie w darmowej wersji.

Czy warto korzystać z ChatGPT w firmie?

Tak, to dobre rozwiązanie. Inteligentny chatbot może być bardzo pomocny w wielu dziedzinach. Musimy jednak weryfikować efekty jego pracy i nie ufać botowi w 100%. Niektóre treści mogą być nieprawdziwe, a nawet zostać uznane za plagiat.

 Korzystanie z ChatGPT w firmie a ryzyko złamania praw autorskich

Chatbot nie jest autorem utworu – może być nim tylko człowiek. Narzędzie AI korzysta jednak z treści dostępnych w sieci. Efektem pracy może być więc plagiat.

Źródło:

  1. https://businessinsider.com.pl/technologie/chat-gpt-i-ai-wyzwania-prawne-etyczne-i-spoleczne-czy-grozi-nam-bunt-maszyn/29x7s3q
  2. https://www.prawo.pl/biznes/korzystanie-z-chat-u-gpt-w-firmie-a-ryzyko-naruszenia-prawa,521551.html
  3. https://legalnybiznesonline.pl/?p=21594
  4. https://www.prawo.pl/prawnicy-sady/chat-gpt-a-zagrozenia-dla-praw-tworcow,522127.html
Jaku Bielecki
Jakub Bielecki
Zafascynowany ekonomią, gospodarką i polityką. Interesuje się najnowszymi trendami, a także zmianami w prawie wpływającymi na sektor finansów. Stale poszerza wiedzę, która pozwala mu na profesjonalne doradztwo. Na co dzień korzysta z najlepszych rozwiązań i możliwości dostępnych w zakresie finansów osobistych i inwestycji. Poza ekonomią interesuje się nowymi technologiami, muzyką i podróżami. Zobacz pozostałe artykuły autora

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły