Podczas wykonywania przelewu nietrudno o pomyłkę. Przeoczenie może dotyczyć kwestii takich jak numer rachunku bankowego, kwota przelewu, czy też jego tytuł. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy można cofnąć przelew bankowy. Sprawdźmy, czy w dobie wszechobecnej bankowości elektronicznej można liczyć na taką opcję, i czy skorzystanie z niej będzie się wiązać z dodatkowymi kosztami.
- Przelew na niewłaściwy numer
- Czy da się cofnąć przelew bankowy? Kiedy można to zrobić?
- W jakim banku można cofnąć przelew?
- Ile kosztuje wycofanie przelewu?
- Czy można cofnąć przelew BLIK?
- O czym należy pamiętać, robiąc przelew?
- Czy otrzymam pieniądze z powrotem na konto?
- Chargeback – inny sposób na zwrot środków
Przelew na niewłaściwy numer
Wszelkie pomyłki najczęściej zdarzają się przy wpisywaniu numeru rachunku płatniczego odbiorcy. Ten ma bowiem 26 cyfr, toteż błędy się zdarzają. Mając to na uwadze, warto upewnić się kilkukrotnie, że wprowadzony numer jest prawidłowy. Instytucje bankowe coraz częściej starają się zapobiegać tego typu nieprawidłowościom. W większości aplikacji mobilnych banków obecny jest monit pytający użytkownika o to, czy wszystkie wprowadzone dane na pewno są odpowiednie.
Jeżeli chcesz uniknąć sytuacji, w której musiałbyś cofnąć przelew bankowy, warto pamiętać o kilku zasadach podczas wpisywania numeru:
- Nie wpisuj numeru “z pamięci”, ponieważ wtedy najłatwiej o pomyłkę
- Przepisz numer z kartki bądź ekranu monitora, a następnie upewnij się jeszcze raz
- Skontaktuj się z potencjalnym odbiorcą przelewu, aby upewnić się, że dany numer na pewno należy do niego
Innym sposobem, w jaki banki upewniają się, że ryzyko pomyłki będzie jak najmniejsze, jest automatyczne wklejenie jedynie części danego numeru. W ten sposób klient musi ręcznie uzupełnić brakujące cyfry, co skłania go do ponownego sprawdzenia poprawności całego ciągu znaków. Z takiego rozwiązania korzysta np. ING Bank Śląski.
Czy da się cofnąć przelew bankowy? Kiedy można to zrobić?
Mimo iż instytucje bankowe podejmują pewne kroki, aby uchronić klientów przed pomyłką, to takowe i tak czasem występują. Czy da się cokolwiek zrobić już po wysłaniu takiego błędnego przelewu? Okazuje się, że tak, jednak i w tej kwestii obowiązują pewne ograniczenia. Przede wszystkim, wycofanie nieprawidłowej transakcji dotyczy jedynie zwykłych przelewów. Przelewy natychmiastowe, takie jak Express Elixir, pozbawione są takiej opcji. Jest tak, ponieważ pieniądze trafią na konto od razu, więc reakcja w porę jest praktycznie niemożliwa.
Co zrobić, aby mieć większe szanse na cofnięcie przelewu?
Nie zawsze będzie możliwe, aby cofnąć przelew bankowy. Często pieniądze trafią na konto odbiorcy za szybko, a wówczas będzie po fakcie. W przypadku przelewów zaplanowanych na nadchodzącą datę (np. następny tydzień) anulowanie transakcji nie jest problemem. Wystarczy pamiętać o tym, aby całość wycofać na dzień przed datą dokonania przelewu.
W przypadku bieżących przelewów jest nieco inaczej, a klienci mogą napotkać na swojej drodze większe problemy. Wiele zależy od godzin sesji Elixir, czyli bankowego systemu przelewów. Może zdarzyć się, że pieniądz został już zaksięgowany przez system, a wówczas cofnięcie transakcji nie będzie możliwe. Z tego względu należy reagować jak najszybciej, jeżeli faktycznie doszło do błędu. Zwlekanie z wycofaniem przelewu może skutkować tym, że klient straci taką opcję.
W jakim banku można cofnąć przelew?
To, czy można cofnąć przelew bankowy, zależy w dużej mierze od danej instytucji. Jak powszechnie wiadomo, każdy bank ma swój regulamin i zasady, toteż poszczególne procedury nie zawsze wyglądają tak samo. Z tego powodu opcja cofnięcia przelewu bieżącego nie jest pewnikiem, i nie oferuje jej każdy bank. Zupełnie inaczej jest z anulowaniem przyszłego przelewu, ponieważ taką opcję oferuje każda funkcjonująca instytucja bankowa.
Najbardziej znaczącą różnicą jest oczywiście metoda przeprowadzania takiej procedury. Niektóre banki pozwolą na cofnięcie przelewu z pomocą bankowości elektronicznej, inne z kolei wymagać będą kontaktu przez infolinię. W niektórych przypadkach konieczna może być nawet wizyta w oddziale, jednak jest to coraz rzadziej spotykane. Instytucje zdają sobie sprawę z tego, jak istotny jest w takich sytuacjach czas, toteż obecnie klienci największych sieci bankowych mogą cofnąć przelew bez wychodzenia z domu.
Ile kosztuje wycofanie przelewu?
W sporej części przypadków wycofanie przelewu nie wiąże się z żadną dodatkową opłatą. O dziwo, część banków, które pobierają za to prowizję, obarcza użytkowników sporymi kosztami. Sprawdźmy, ile trzeba zapłacić, by cofnąć przelew bankowy w poszczególnych instytucjach. Powyższa lista obejmuje jedynie banki, które dają klientom możliwość wycofania przelewu a jednocześnie pobierają za to opłatę.
Wycofanie przelewu – wysokość prowizji:
- BNP Paribas – 25 złotych (10 złotych w przypadku klientów firmowych)
- Santander Bank Polska – 25 złotych (5 złotych przy użyciu bankowości elektronicznej)
- ING Bank Śląski – 1 złotówka
Samo cofnięcie transakcji to jednak nie wszystko, ponieważ instytucje bankowe oferują również pomoc w odzyskaniu pieniędzy. Taka forma wsparcia nie zawsze jest darmowa, toteż i w tym przypadku należy liczyć się z ryzykiem poniesienia dodatkowego kosztu. Zazwyczaj te podmioty, które nie pobierają prowizji od wycofania przelewu, nie pobierają prowizji również za pomoc w odzyskaniu środków.
Czy można cofnąć przelew BLIK?
Omówiliśmy już kwestię tego, czy można cofnąć przelew bankowy. Spora część osób korzysta wyłącznie z popularnych ostatnio przelewów internetowych, gdzie pomyłki również mają miejsce. Przykładem takiej formy płatności jest BLIK, czyli wygodne rozwiązanie opierające się na transakcjach z użyciem aplikacji mobilnej. Z racji tego, że BLIK realizuje takie operacje niemal natychmiast, cofnięcie przelewu nie będzie możliwe.
Co zrobić w takiej sytuacji? Najrozsądniejszym działaniem będzie kontakt z osobą, której omyłkowo wysłaliśmy pieniądze i wytłumaczenie zaistniałych okoliczności. Jeżeli jednak taka forma kontaktu nie przyniesie skutku, to można również złożyć reklamację bezpośrednio do banku. Nie ma jednak pewności, czy zostanie ona rozpatrzona pozytywnie, toteż jest to kwestia indywidualnego przypadku.
Chcecie dowiedzieć się więcej o internetowych płatnościach BLIK? W naszym wpisie znajdziecie dodatkowe informacje: Płatności BLIK. Jak z nich korzystać i dlaczego to się opłaca?.
Czy można odzyskać pieniądze z PayPal?
W przypadku płatności internetowych PayPal, sytuacja wygląda bardzo podobnie. Te również są realizowane natychmiast, dlatego szanse na odzyskanie środków są niewielkie. Jedynym wyjątkiem są sytuacje, w których dana osoba przelewa pieniądze osobie bez własnego konta PayPal. Wówczas płatność trwa nieco dłużej, co daje więcej czasu na naprawienie ewentualnej nieprawidłowości.
O czym należy pamiętać, robiąc przelew?
Jeżeli często wykonujesz przelewy, to ryzyko popełnienia błędu wzrasta. Nie oznacza to jednak, że przy każdej transakcji powinieneś obawiać się, że będziesz musiał cofnąć przelew bankowy. Warto wyrobić sobie pewne nawyki i utrwalać je przy każdej następnej transakcji, aby szanse na pomyłkę były jak najmniejsze. Sprawdźmy, jak upewnić się że wszelkie kolejne przesyły środków nie będą dla klienta problematyczne.
Jak zapobiec błędom podczas wykonywania przelewu?
- przeanalizuj kwotę przelewu – wpisanie nieprawidłowej cyfry bądź umieszczenie przecinka w złym miejscu może narazić Cię na spore problemy. Przed wysłaniem pieniędzy, kilkukrotnie sprawdź, czy ich ilość zgadza się z oczekiwaną kwotą.
- sprawdź numer rachunku – upewnij się, że ciąg 26 cyfr wprowadziłeś poprawnie, ponieważ to właśnie na tym polu dochodzi do największej ilości przeoczeń. W przypadku wątpliwości skontaktuj się z odbiorcą i spytaj ponownie o numer konta.
- odpowiednio nazwij przelew – poszczególne podmioty, takie jak pożyczkodawcy, mogą wymagać przelewów opatrzonych odpowiednim tytułem. Nieprawidłowa nazwa przelewu może prowadzić do problemów z zaksięgowaniem otrzymanej kwoty, co będzie niekorzystne zarówno dla klienta, jak i wierzyciela.
Czy otrzymam pieniądze z powrotem na konto?
Błędne przelewy można podzielić na dwie kategorie. Pierwszą z nich są transakcje, które pod wpływem przeoczenia trafiają na konto, które tak naprawdę nie istnieje. W większości przypadków wysłana kwota automatycznie wróci do nadawcy po kilku dniach. Jeżeli jednak tak nie jest, to konieczny jest kontakt z obsługą banku, aby otrzymać niezbędną pomoc.
Drugim rodzajem błędnie wysłanego przelewu jest przekazanie kwoty na istniejące konto, ale nie to, które powinno być rachunkiem docelowym. Jeżeli pokrzywdzonemu klientowi nie uda się w porę zatrzymać przesyłu środków z pomocą instytucji bankowej, to sprawa może się skomplikować.
Jak postępować, jeżeli ktoś nie chce zwrócić pieniędzy?
Można próbować skontaktować się z osobą, która dostała taki przelew. Nie daje to jednak gwarancji tego, że druga strona będzie chciała współpracować i zwróci omyłkowo otrzymaną kwotę. W takich sytuacjach pozostaje jedynie przejście na drogę sądową.
Zgodnie z polskim prawem, przypadkowe wzbogacenie się przez taką nieprawidłowość nie daje obdarowanemu prawa do zatrzymania otrzymanej sumy. Z tego powodu instytucje bankowe mają obowiązek ujawnienia danych osobowych takiego odbiorcy na wniosek poszkodowanego klienta.
Chargeback – inny sposób na zwrot środków
Innym sposobem na to, aby odzyskać stracone pieniądze jest procedura chargeback. Opcja ta dotyczy przelewów zrealizowanych nieprawidłowo, w których to nie klient jest winny pomyłki. Przykładowo, taki sposób wnioskowania o zwrot pieniędzy będzie przydatny, gdy transakcja internetowa przebiegła pomyślnie, ale użytkownik nie otrzymał produktu lub usługi za którą zapłacił.
Chargeback to dobra alternatywa dla sytuacji, w których niemożliwe byłoby cofnąć przelew bankowy. Taka forma wsparcia dotyczy jedynie kart Visa i Mastercard, i często chroni przed wyłudzeniem pieniędzy. Więcej o tej opcji napisaliśmy w osobnym wpisie, do którego lektury gorąco zachęcamy: Chargeback – co to jest i jak działa?.