Każdy z nas wykonuje czasami przelewy. Czasem są zlecone w banku, najczęściej jednak – w bankowości elektronicznej. Możliwe jest jednak, że przydarzy nam się błąd. Wtedy nasze pieniądze mogą trafić do niewłaściwego odbiorcy. Czy można coś zrobić w takiej sytuacji? Jak wycofać przelew? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie w dzisiejszym poradniku.
- Wycofanie przelewu bankowego
- Jak wycofać przelew?
- Zły numer rachunku bankowego odbiorcy – jak wycofać przelew?
- Błąd w kwocie przelewu
- Anulowanie przelewu – jak wycofać przelew, który wyszedł z naszego konta?
- Jak odzyskać pieniądze wysłane na numer konta nieznanego odbiorcy?
- Podsumowanie artykułu
- Najczęściej zadawane pytania
Wycofanie przelewu bankowego
Każdemu może się przydarzyć błąd. Podczas adresowania przelewu bankowego jesteśmy jednak w pewnym stopniu “zabezpieczeni”. Mało możliwe jest, by pomylić się w numerze konta o jedną cyfrę. Każdy numer konta bankowego posiada tak zwaną sumę kontrolną, a aplikacje banków lub serwisy transakcyjne szybko wykryją próbę wykonania przelewu na taki, błędny numer. Wtedy po prostu zobaczymy komunikat o błędnym numerze konta. Wykonanie przelewu będzie więc niemożliwe.
Niestety, ciężko jest uniknąć innego rodzaju pomyłek. Szczególnie wykonując w danym czasie wiele przelewów możemy pomylić je, na przykład przelać danemu odbiorcy zbyt wysoką kwotę. Warto więc każdorazowo upewnić się, że wszystkie dane przelewu są w pełni poprawne. W innym wypadku pozostanie zastanowić się, jak wycofać przelew bankowy, co nie zawsze jest proste.
Jak wycofać przelew?
Przejdźmy zatem do tego, co można zrobić, jeśli już popełnimy błąd przy nadawaniu przelewu. Podczas zlecenia przelewu musimy podać następujące dane:
- nazwa odbiorcy – imię i nazwisko, czasem nazwa firmy lub jakiejś instytucji
- adres odbiorcy (ta informacja nie jest zwykle obowiązkowa)
- numer konta bankowego
- tytuł przelewu
- kwota przelewu
- data wykonania przelewu – jeśli planujemy, aby został zaplanowany na przyszłość
Numery IBAN i SWIFT polskich banków.
W większości pól błędy nie niosą za sobą większych konsekwencji. Środki i tak trafią na konto danej firmy lub osoby. Jeśli problemy wynikają na przykład z pomyłki w tytule przelewu, wystarczy po prostu skontaktować się z odbiorcą i wyjaśnić sprawę. Warto wtedy przedstawić mu od razu potwierdzenie przelewu. Tu problem może bowiem polegać na wewnętrznych procedurach danej firmy lub instytucji. Błędna nazwa odbiorcy lub zły adres nie spowodują natomiast, że pieniądze nie trafią na wskazane konto.
Najwięcej problemów pojawia się natomiast w związku z błędną kwotą przelewu. Jeśli zorientujemy się, że jest zbyt niska – wystarczy wykonać kolejny przelew z “brakującą” kwotą. Większy problem może się natomiast pojawić, jeżeli wpiszemy zbyt wysoką kwotę. Sporo problemów i pytań “jak wycofać przelew?” pojawia się też po wpisaniu złego numeru konta odbiorcy.
Zły numer rachunku bankowego odbiorcy – jak wycofać przelew?
Wszystkie konta bankowe mają przypisany własny, indywidualny numer. Składa się z 26 znaków, najczęściej cyfr (za granicą możemy natomiast spotkać również numery kont zawierające litery). Numery kont nie są przy tym przypadkowe. Pierwsze dwie cyfry to tak zwany “numer kontrolny”. Przy jego pomocy systemy bankowe “wiedzą”, że pozostałe 24 znaki się zgadzają. Najczęściej popełniane błędy przy przepisywaniu numerów kont są natomiast następujące:
- pomylona kolejność sąsiadujących ze sobą cyfr
- zbyt krótki numer (na przykład nie został zaznaczony cały ciąg 26 znaków przed skopiowaniem ich)
- błędnie wpisana cyfra w numerze
- numer konta nie należy do właściwego odbiorcy, a do innej osoby lub instytucji
Trzy pierwsze rodzaje błędów przy wpisywaniu numerów kont bankowych powinny zostać wychwycone przez system bankowy. Najwięcej problemów będziemy mieć natomiast w ostatniej sytuacji. Wtedy po prostu zlecimy przelew do złego odbiorcy, który następnie może otrzymać te środki.
To, jak wycofać przelew, który został poprawnie zlecony, zależy od procedur danego banku. Ile instytucji, tyle różnych działań może być w tej sytuacji potrzebne. Powinniśmy więc w takim przypadku niezwłocznie zadzwonić do obsługi swojego banku i postępować zgodnie z otrzymanymi instrukcjami. Możliwe jest też niestety, że odbiorca przelewu wykorzysta te środki (zwykle po prostu nieświadomie). Wtedy korekta może być niemożliwa lub bardzo utrudniona. Dużo zależy wtedy po prostu od zachowania odbiorcy błędnego przelewu.
Błąd w kwocie przelewu
Czasami błędy dotyczą kwoty przelewu. Jak już wspomnieliśmy, przelew na zbyt niską kwotę nie powinien być problematyczny. Gorzej, jeśli zlecimy przelew na zbyt wysoką sumę. W takiej sytuacji również możemy jednak liczyć na to, że przelew jednak nie zostanie wykonany. Pierwszym “zabezpieczeniem” przed taką pomyłką jest po prostu stan naszych środków na koncie. Jeżeli wpiszemy zbyt wysoką kwotę przelewu (np. 10.000 złotych zamiast 10 złotych), a nie mamy ich na koncie, przelew nie zostanie zlecony. Podobnie stanie się, jeżeli mamy ustawiony jednorazowy lub dzienny limit przelewów. Oczywiście, będzie tak wtedy, gdy kwota przekroczy ustawiony limit.
Jeśli natomiast nie dojdzie do takiej sytuacji, przelew po prostu trafi do odbiorcy.
Anulowanie przelewu – jak wycofać przelew, który wyszedł z naszego konta?
W niektórych sytuacjach przez pewien czas mamy możliwość wycofania przelewu. Będzie to jednak możliwe podczas przelewania na numery kont w innym banku. W naszym macierzystym banku przelew wykonywany jest bowiem niemal błyskawicznie. Przelewy do innych banków są natomiast realizowane w trakcie tak zwanych sesji przelewów wychodzących i przychodzących. Jeśli szybko zorientujemy się, że doszło do pomyłki, najpewniej zdążymy jeszcze wycofać przelew. Jak wycofać przelew w tej sytuacji? Powinniśmy użyć narzędzia dostępnego w bankowości elektronicznej lub w aplikacji mobilnej. Uwaga – nie każdy bank oferuje takie narzędzie.
Anulowanie przelewu w innych sytuacjach może po prostu nie być możliwe. Jeżeli wysłaliśmy pieniądze do odbiorcy, którego jesteśmy w stanie “namierzyć”, warto po prostu z nim się skontaktować. Po takiej pomyłce mamy w końcu podstawę do ubiegania się o zwrot środków. Będzie to jednak możliwe, jeśli wiemy do kogo należy dany numer, a nie zawsze tak jest.
Kalkulator księgowania przelewów - kiedy dojdzie przelew?
Jak odzyskać pieniądze wysłane na numer konta nieznanego odbiorcy?
Również środki wysłane do nieznanego nam odbiorcy (np. jeśli po prostu pomyliliśmy numer konta) możemy odzyskać. W naszym imieniu postara się o to bank. Na zlecenie klienta – nadawcy przelewu – może wysłać specjalne wezwanie do zapłaty – zwrotu środków z danego przelewu. Nie jesteśmy bowiem upoważnieni do otrzymania informacji o danych osobowych takiej osoby lub instytucji. Bank może jednak naliczyć sporą opłatę w związku z takim działaniem. Nierzadko kosztuje to nawet 100 złotych. Jest to więc raczej opcja awaryjna i warta zastosowania w przypadku większych kwot.
Nie jest jednak powiedziane, że podmiot otrzymujący takie wezwanie rzeczywiście zwróci nam pieniądze. W ostateczności możemy skorzystać też z pomocy organów państwowych. Powołując się na Art. 405. Kodeksu Cywilnego odbiorca naszego “omyłkowego” przelewu wzbogacił się w końcu bez żadnej podstawy. Możemy więc wystąpić na drogę sądową i tam starać się odzyskać swoją należność.
Jak odzyskać pieniądze z błędnie nadanego przelewu na złe konto?
Podsumowanie artykułu
Wykonanie przelewu z błędnymi danymi odbiorcy lub kwotą nie zawsze jest dużym problemem. Literówka w adresie lub błędna nazwa odbiorcy nie będą raczej dla nikogo problemem. Co innego, jeśli wpiszemy zły numer konta bankowego. Jeśli okaże się prawidłowy (będzie to rzeczywiście numer mający jakiegoś właściciela), możemy jednak próbować odzyskać swoje pieniądze. Jeśli szybko się zorientujesz, że doszło do błędu, szybko skontaktuj się z bankiem i spytaj, jak wycofać przelew. Być może odpowiednie narzędzie znajdziesz w swoim serwisie transakcyjnym na stronie banku. Ostatecznie bank może też w Twoim imieniu wystosować wniosek o zwrot pieniędzy (nie może ujawnić danych posiadacza numeru konta). Jeśli i to nie pomoże, ostatnią deską rachunku będzie oddanie sprawy na drogę sądową.
Najczęściej zadawane pytania
Mamy kilka możliwości, w zależności od konkretnej sytuacji. Jeśli szybko się zorientujesz, a przelew był wykonany do innego banku, być może uda się go wstrzymać. W innym wypadku po prostu skontaktuj się z odbiorcą przelewu i poinformuj o pomyłce. Jeśli nie znasz jego danych, poproś o pomoc bank. Może to być jednak kosztowne.
Możesz spróbować skontaktować się z odbiorcą przelewu. Jeśli go nie znasz, poproś o pomoc bank. Wyśle prośbę o zwrot środków. Jeśli i to nie pomoże, możesz rozpocząć sprawę sądową w celu odzyskania pieniędzy.
Tak, często to możliwe. Jak wycofać przelew? To zależy od konkretnej sytuacji. Jeśli przelew jeszcze nie wyszedł z Twojego banku (tu znaczenie mają tzw. sesje przelewów wychodzących i przychodzących Elixir), być może możesz samodzielnie anulować przelew w bankowości elektronicznej. W przeciwnym wypadku poproś odbiorcę o zwrot środków. Jeśli go nie znasz, bank może pomóc w odzyskaniu pieniędzy – wyśle w Twoim imieniu wniosek o zwrot pieniędzy.
Źródło:
- https://finanse.rankomat.pl/poradniki/czy-mozna-cofnac-przelew/
- https://businessinsider.com.pl/poradnik-finansowy/oszczedzanie/jak-cofnac-przelew/bhnsh6y
- https://www.bankier.pl/smart/jak-cofnac-przelew-czy-mozna-cofnac-przelew
- https://www.totalmoney.pl/artykuly/418025,konta-osobiste,w-ktorym-banku-wycofasz-przelew,1,1