Jak odzyskać pieniądze z błędnego przelewu lub konta oszusta? 

odzyskać pieniądze

W większości przypadków wykonanie przelewu nie sprawia problemów, jednak niekoniecznie jest to regułą. Może zdarzyć się, że pieniądze wyślemy na zły numer konta bankowego lub że środki zostaną wyłudzone podstępem. W dobie popularnej i wszechobecnej bankowości internetowej takie sytuacje mają miejsce znacznie częściej. Na szczęście, klienci będący ofiarą takiego procederu mogą się przed nim uchronić, podejmując odpowiednie kroki. Sprawdź, jak odzyskać pieniądze z przelewu na zły numer konta!

Kiedy dochodzi do oszustwa lub pomyłki?

Wykonanie nieprawidłowego przelewu nie zawsze jest winą właściciela danego konta. Obecnie w sieci działa wielu oszustów internetowych, czyhających na cenne dane osobowe i pieniądze nieświadomych użytkowników. Skutkiem takiego procederu może być utrata pieniędzy, dostępu do konta, a nawet wyłudzenie kredytu. Z tego powodu niezwykle istotne jest, aby wiedzieć jak radzić sobie w takich sytuacjach. 

Jak działają oszuści? Najczęściej podszywają się pod banki – wyłudzacz może udawać pracownika instytucji bankowej, aby zapytać ofiarę o wrażliwe dane. Równie często spotykanym zagrożeniem są strony internetowe łudząco podobne do tych bankowych, które tak naprawdę zbierają informacje od wprowadzonych w błąd klientów. Cyberprzestępcy działają również na polu chwilówek i pożyczek, kusząc podejrzanymi ofertami, które w rzeczywistości przyniosą klientowi sporo szkód. 

Wykonałem nieprawidłowy przelew. Czy mogę odzyskać pieniądze?

Wbrew pozorom, wykonanie nieprawidłowego przelewu nie oznacza konieczności pogodzenia się ze stratą. Bywa i tak, że na skutek pomyłki lub wyłudzenia użytkownicy kont osobistych tracą duże kwoty, często niezbędne do życia. Z tego powodu na przestrzeni lat wypracowane zostały rozwiązania, które pomogą odzyskać pieniądze. 

Pierwszym krokiem, jaki warto podjąć, jest bezzwłoczny kontakt z bankiem. Kontaktując się z działem obsługi klienta należy podać informacje o transakcji i numerze konta, na jakie został wykonany przelew. Po otrzymaniu niezbędnych szczegółów, bank natychmiast rozpocznie odpowiednią procedurę. 

W ciągu 3 dni od uzyskania informacji o błędnym przelewie, bank skontaktuje się z odbiorcą i poinformuje go o całym zdarzeniu. Wiadomość od banku zawiera polecenie zwrotu całej kwoty. Odbiorca ma wówczas obowiązek oddać całą otrzymaną przez pomyłkę sumę. W celu zwiększenia skuteczności, banki informują również o konsekwencjach jakie może ponieść odbiorca, jeżeli nie zwróci pieniędzy.

Ile czeka się na zwrot środków za błędny przelew?

Od momentu otrzymania zawiadomienia od banku, odbiorca nieprawidłowego przelewu ma 30 dni na to, aby zwrócić całą sumę na konto nadawcy. Jeżeli jednak tak się nie stanie, to bank ma obowiązek oddać klientowi środki z własnych zasobów pieniężnych. Oznacza to, że w każdym przypadku pokrzywdzony odzyska środki na własne konto lub na specjalny rachunek techniczny (jeżeli chce zachować większą anonimowość).

Jak skontaktować się z bankiem, aby odzyskać pieniądze?

Wiesz już, że masz pełne prawo do tego, aby odzyskać swoje środki. Pora na podjęcie faktycznych działań, czyli kontakt z bankiem. Obecnie istnieje wiele możliwości na skorzystanie z pomocy: przez infolinię, stronę internetową lub nawet aplikację mobilną. Ponadto, spora część instytucji bankowych oferuje specjalnie przygotowane wzory formularzy zgłoszeniowych na takie przypadki. 

Co należy zawrzeć w formularzu kontaktowym?

  • dane osobowe nadawcy, pozwalające bankowi na identyfikację
  • informacje o odbiorcy: numer konta, dane osobowe
  • informacje o transakcji: kwota i data wykonania przelewu
  • opis okoliczności zaistniałej sytuacji 
  • prośbę o zwrot środków 
  • podstawa prawna, uzasadniająca prośbę

Co może być podstawą prawną do uzasadnienia wysyłanej prośby? W przypadku oszustwa będą to przepisy ustawy o usługach płatniczych, wedle których bank zobowiązany jest oddać skradzione środki w ciągu jednego dnia roboczego. Dopiero później instytucja bankowa powinna rozpatrywać faktyczne okoliczności sprawy, aby ustalić po czyjej stronie leży wina. Jeżeli wykonany przelew nie był wynikiem oszustwa ani wyłudzenia, ale zwykłej pomyłki, to uzasadnieniem mogą być zapisy w regulaminie danego banku. 

Czy można cofnąć przelew, aby otrzymać zwrot pieniędzy?

Wykonałeś nieprawidłowy przelew i zdałeś sobie z tego sprawę? Działając szybko i bez zbędnej zwłoki, można cofnąć przelew, aby odzyskać pieniądze. Dotyczy to tych transakcji, które przechodzą przez sesje zaksięgowań. Niestety, wszelkich przelewów natychmiastowych i płatności BLIK nie będzie można cofnąć, gdyż te natychmiast trafiają na konto odbiorcy. 

W większości przypadków cofnięcie przelewu nie będzie wiązało się z dodatkową opłatą. Wyjątkami są nieliczne banki, takie jak BNP Paribas i Santander Bank Polska. Zanim złożysz reklamację do banku lub skierujesz sprawę do odpowiednich organów, spróbuj skorzystać z cofnięcia przelewu. Taka opcja może oszczędzić sporo stresu i zbędnych formalności. 

Chcesz dowiedzieć się więcej o cofaniu przelewu? Dodatkowe informacje znajdziesz w naszym osobnym wpisie na ten temat: Czy można cofnąć przelew bankowy? Ile to kosztuje? 

Czy należy zgłosić oszustwo lub nieprawidłowe działanie?

Odpowiedź na to, czy należy zgłosić próbę oszustwa lub wyłudzenia, jest twierdząca. Warto to zrobić, ponieważ takie działanie zwiększa szansę na to, aby odzyskać pieniądze. Według polskiego prawa, wzbogacenie się w ten sposób nie uprawnia odbiorcy do zatrzymania kwoty. 

Gdzie zgłosić sprawę? 

Jeżeli winnym jest bank, który nie udzielił niezbędnych informacji i nie rozpatrzył reklamacji mimo odpowiednich przesłanek, to pomóc może Rzecznik Finansowy. Pokrzywdzony może liczyć na wsparcie prawne. Jeśli bank swoimi działaniami (lub ich brakiem) złamał przepisy, to Rzecznik Finansowy może również przeprowadzić postępowanie interwencyjne. Sprawę można zgłosić także do UOKiK. Nieprawidłowe działania banków w zakresie ochrony użytkowników naruszają dobro klientów, dlatego organ ten również może się tym zająć. 

Inaczej jest, jeżeli wina nie leży ani po stronie banku, ani też po stronie pokrzywdzonego. Wszelkie oszustwa i wyłudzenia stanowią podstawę do wniesienia sprawy sądowej przeciwko odbiorcy takiego przelewu. Taki krok wiąże się z licznymi formalnościami, a cała procedura może zająć dłużej, ale mimo tego warto dochodzić swoich praw i odzyskać należną kwotę. 

Nie wiem kto jest odbiorcą – czy da się odzyskać pieniądze?

Znasz jedynie numer konta bankowego, na który wysłałeś błędny przelew? Jeżeli kontakt z bankiem okazał się bezowocny, to warto złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. Można to zrobić w każdej jednostce policji, a każdy funkcjonariusz ma obowiązek przyjąć zawiadomienie i sporządzić odpowiedni protokół. Ustaleniem tożsamości sprawcy zajmie się wówczas przeznaczony do tego organ. 

błędny przelew

Jak uchronić się przed pomyłką lub oszustwem?

Znane powiedzenie głosi, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Podobnie jest z nieprawidłowymi przelewami. Wiele pomyłek nie będzie miało miejsca, jeżeli nadawca przelewu będzie działał na spokojnie, bez presji czasu. W pierwszej kolejności należy dokładnie przeanalizować numer konta, na który kierowany jest przelew. Nawet jedna nieprawidłowo wpisana cyfra będzie oznaczała, że dana kwota powędruje na inny rachunek. 

Poza sprawdzeniem numeru konta, warto upewnić się również co do kwoty samej transakcji. Wysłanie zbyt małej kwoty może być równie odczuwalne w skutkach, co wysłanie zbyt dużej ilości środków. W takiej sytuacji nadawca musiałby skorygować swoje rozliczenia z odbiorcami i tłumaczyć zaistniałą sytuację. Nikt nie chce tracić swojego cennego czasu, dlatego lepiej poświęcić dodatkowe parę chwil na weryfikację wysyłanej sumy. 

Jak chronić się przed oszustwem?

  • zainstaluj oprogramowanie antywirusowe – odpowiednio zabezpieczone urządzenie niweluje ryzyko, jakim obarczone jest korzystanie z sieci i pobieranie z niej plików. 
  • uważaj na swoje dane – przed wprowadzeniem informacji do wniosków i formularzy, upewnij się że dana strona internetowa jest zaufana. 
  • sprawdź nadawcę – nietrudno o wirusa lub inny rodzaj złośliwego oprogramowania, gdy klika się w załączniki bez sprawdzenia ich źródła Warto mieć to na uwadze, otwierając linki i wiadomości e-mail. 
Cezary Mański
Cezary Mański
Pasjonat popkultury, finansów i nowych technologii. Uwielbia słowo pisane, ceni sobie spokojne i rozsądne podejście do życia. Największą satysfakcję przynosi mu rozwijanie własnych kompetencji. Zobacz pozostałe artykuły autora

1 komentarz

Aleksander

Mam pytanie w sprawie oszustwa. przez moją nie uwagę zalogowałem się na swoje konto bankowe . dzwonił do mnie oszust że mam włamanie do swojego banku. I zainstalował mi podgląd mojego telefonu i widział jak się logowalem na swoje konto. Wybrał mi część kwoty. Resztę nie zdążył bo bank zablokował mi kartę i konto. I mam pytanie posługiwał się do wypłacenia moich pieniędzy ukrytą kartą Bankową która jest zaszyfrowana kodem. I pytam czy to jest prawidłowo ze strony karty bankowej? wiem że jest mój błąd ale uważam że w takich sytuacjach powinienem być chroniony. Pytanie kolejne czy w takim przypadku uważam w części mojej winy mam prawo odzyskać pieniądze? Reklamacja została wysłana do banku i zgłosiłem te zdarzenie Na Policję. Jeszcze jeden fakt w ten sam dzień po oszustwie szybko zgłosiłem się do banku w sprawie oszustwa. Zaledwie 3 godzinie po zdarzeniu. Czy bank zachował procedurę aby w takim szybkim czasie przelać na konto zagraniczne?

Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły