Wise (dawniej Transferwise) – opinie i recenzja usługi

wise transferwise

Wykonywanie przelewów pieniężnych stało się najpopularniejszą formą rozliczeń bezgotówkowych. Czasami jednak zdarza się, że chcemy przekazać naszemu odbiorcy gotówkę w obcej walucie. Takie transfery w banku oznaczają horrendalne koszty, liczne prowizje i opłaty za przewalutowanie. Z pomocą przychodzą takie firmy jak Wise, dawniej Transferwise i oferują przekazy pieniężne nawet w 54 najpopularniejszych walutach.

Wise – co wiemy o dawnym Transferwise?

Wise to firma założona w Londynie w 2010 roku, która rozpoczęła świadczenie usług fintech w styczniu 2011 roku. Założycielem przedsiębiorstwa jest dwóch estońskich biznesmenów, którzy wprowadzili firmę na londyńską giełdę papierów wartościowych. Świadczy to o wysokiej renomie przedsiębiorstwa oraz o transparentnych zasadach legalnej działalności. Ciekawostką jest fakt, że jeden z biznesmenów-założycieli, Taavet Hinrikus, jest zarazem pierwszym pracownikiem zatrudnionym przez firmę Skype.

Wise jeszcze za czasów swojej pierwszej nazwy – TransferWise – nazywany był „gorącym startupem”. Takie miano otrzymał od brytyjskiego dziennika The Guardian, a dwumiesięcznik Wired UK pisał o nim w rubryce „Startup Tygodnia”. Amerykański portal specjalistyczny TechCrunch sklasyfikował firmę jako „jedną z pięciu wartych wzmożonej uwagi”. Sami założyciele przyrównywali swoją działalność do bezpiecznej i przyspieszonej hawali (hawala to sposób wymiany pieniężnej znany głównie na Bliskim Wschodzie).

Na dzień dzisiejszy Wise obsługuje ponad 10 milionów klientów na całym świecie, w tym także Polaków. Do dyspozycji użytkowników jest ponad 50 walut, a wśród nich takie jak:

  • Dolar amerykański USD
  • Funt szterling GBP
  • Euro EUR
  • Frank szwajcarski CHF
  • Jen japoński JPY
  • Polski złoty PLN
  • Hrywna ukraińska UAH
  • Korona czeska CZK
  • Kuna chorwacka HRK
  • Lew bułgarski BGN
  • Funt egipski EGP
  • Ringgit malezyjski MYR
  • Rand południowoafrykański ZAR
  • Won południowokoreański KRW
  • Szyling ugandyjski UGX

To pokazuje skalę i możliwości tego narzędzia, w którym poza twardymi walutami dostępne są także lokalne, mniej popularne. Wise z powodzeniem pomoże zarówno przy wyjazdach wakacyjnych i urlopach za granicą, jak również przy podróżach służbowych. Warto jednak wyjaśnić, na czym polegają międzynarodowe przekazy pieniężne, nim przejdziemy do dalszych informacji.

Czym są międzynarodowe przekazy pieniężne?

Przekazy pieniężne to operacja, w której dochodzi do wysłania pieniędzy między jednym a drugim podmiotem usługi z jednoczesnym przewalutowaiem. Wysyłający przekazuje kwotę gotówki w danej walucie i określa, kto ma prawo odebrać środki i w jakiej walucie. Osoba nadająca przekaz ponosi ewentualne koszty przewalutowania, czyli usługi „zamiany” jednej waluty na drugą. Dodatkowo, firma zajmująca się przekazami pieniężnymi może naliczyć prowizję, czyli honorarium za przyjęcie i doręczenie gotówki.

Określenie „przekazy pieniężne” odnoszą się do firm, które dokonują rozliczenia zarówno gotówkowego, jak i bezgotówkowego. Pieniądze mogą zostać przesłane w formie uznania na wskazane konto, wypłacone w formie gotówki lub czeku. Zwiększająca się rola mobilnego dostępu, gwałtowny rozwój fintechu oraz powszechność Internetu przyniosła pewną rewolucję. Zamiast udawać się do okienka lub przedstawicielstwa firmy, przekaz może być zlecony całkowicie online, bez wychodzenia z domu.

Podmioty zajmujące się międzynarodowymi przekazami pieniężnymi funkcjonują w niezwykle wrażliwej branży. Konieczne jest więc posiadanie stosownych pozwoleń, akredytacji czy opinii nadzorów finansowych. Tym różni się sformalizowany przekaz pieniężny od wspomnianej hawali, że cały proces jest nadzorowany i zabezpieczany. Dzięki temu mamy pewność, że odbiorca otrzyma przekazywaną gotówkę uszczuploną wyłącznie o jasne, zrozumiałe prowizje.

Dlaczego Transferwise zmieniło się w Wise?

Część osób, które korzystały z usług Transferwise mogło ze zdziwieniem przejąć nowe logo i nazwę firmy. Pojawiły się zapewne obawy, że dojdzie do zmian w zakresie funkcjonowania przedsiębiorstwa czy naliczania opłat. Jak się okazało, zmiana ta polegała wyłącznie na rebrandingu, czyli „odświeżeniu wizerunku marketingowego”. Tak jak Pepsi zmieniło logo czy Statoil zmienił nazwę na Circle K, tak Transferwise zyskało nowe logo i nazwę. Nie ma więc obaw, że przedsiębiorstwo zostało przejęte, a transferowane pieniądze zagrożone.

Transferwise podczas konferencji prasowej zabrał głos w sprawie rebrandingu i zmiany nazwy na Wise. Jak stwierdzili, człon „transfer” został usunięty, by podkreślić rozszerzenie portfolio i zmianę mentalności. Ich firma to nie tylko przekazywanie pieniędzy, czyli wspomniane transfery. To przede wszystkim społeczeństwo ludzi multiwalutowych (korzystających co najmniej z jednej waluty na co dzień), którzy chcą mądrze minimalizować koszty. To społeczeństwo osób wygodnych, które chcą szybko i bezpiecznie przesyłać pieniądze swoim bliskim i znajomym. Czy faktycznie przekazy pieniężne w Wise są łatwe i tanie – za chwilę sprawdzimy.

Jak skorzystać z usług Wise, dawniej Transferwise?

Korzystanie z usług Wise jest bardzo proste – wystarczy pomyślnie przejść proces weryfikacji i posiadać dostęp do Internetu. Sam dostęp do Internetu jest kwestią raczej oczywistą – możliwość ta powinna być zapewniona z urządzenia mobilnego lub stacjonarnego. Proces weryfikacji z kolei oznacza konieczność posiadania dokumentu tożsamości oraz potwierdzenie adresu zamieszkania. Alternatywą dla potwierdzenia adresu zamieszkania jest wykonanie selfie z czytelnym dokumentem przy twarzy. Weryfikacja trwa nie dłużej niż 2-3 dni robocze, a po pomyślnej decyzji możemy korzystać z usług Wise.

Aby możliwe było wykonanie transferu środków, należy upewnić się, że:

  • Odbiorca jest zweryfikowanym posiadaczem rachunku bankowego w usłudze Wise;
  • Na naszym koncie jest odpowiednia ilość środków, którą chcemy przekazać odbiorcy;
  • Wise oferuje transfer gotówkowy w tej walucie, którą docelowo ma odebrać druga osoba;

Jeśli odbiorca nie korzysta z usług Wise, w dalszym ciągu możliwe jest wykonanie transferu gotówki bez procesu rejestrowania. Wystarczy, że podamy adres e-mail odbiorcy i poprosimy go o odebranie wiadomości od Wise. Firma z kolei poprosi o podanie numeru rachunku bankowego, na który mają trafić środki pieniężne. Jeśli w ciągu 7 dni kalendarzowych odbiorca nie przekaże informacji na temat swojego rachunku bankowego, pieniądze zostają zwrócone nadawcy.

Sposoby płatności

Posiadając rachunek bankowy i kartę debetową lub kredytową poza Wise, można wybrać jeden z dwóch sposobów płatności:

  1. Przelew poprzez rachunek bankowy. Wise składa zapytanie do banku, a po potwierdzeniu pobiera odpowiednią ilość środków. Ta metoda trwa nieco dłużej, gdyż najpierw przelew trafia do Wise, a dopiero potem do odbiorcy. Jest to jednak metoda tańsza niż opcja z kartą debetową lub kredytową.
  2. Przelew poprzez kartę debetową lub kredytową. Tutaj sytuację możemy porównać do płatności bezgotówkowej za zakupy – Wise bezpośrednio obciąża nasze konto. Nie trzeba czekać na żadne potwierdzenia lub przekazanie gotówki z banku do Wise. Jest to metoda szybsza, jednak opłaty z nią związane są wyższe.

Karta Wise

Wise umożliwia także zamówienie swojej charakterystycznej, jasnozielonej karty wydawanej na trzy różne rynki. Pierwszy z nich to Europejski Obszar Gospodarczy wraz ze Szwajcarią i Wielką Brytanią. Drugi to rynek amerykański, który obejmuje Stany Zjednoczone. Trzeci rynek to rynek Oceanii, który obejmuje Australię, Nową Zelandię i Singapur. Karta wydana na pierwszy rynek, czyli między innymi dla użytkowników polskich działa w zdecydowanej większości krajów.

Ile kosztuje korzystanie z usług Wise?

Aby zorientować się w odpłatności za usługi Wise, można wejść w zakładkę „Cennik” w kategorii „Wirtualny portfel”. Już od samego początku zobaczymy szereg bezpłatnych udogodnień dla użytkowników tej aplikacji. Wśród nieodpłatnych usług oferowanych przez Wise znajdziemy między innymi:

  • Rejestracja w Wise wraz z otwarciem brytyjskiego rachunku bankowego;
  • Otrzymanie amerykańskiego numeru oddziału banku i dedykowanego rachunku;
  • Otrzymanie australijskiego numeru BSB i otwarcie rachunku bankowego;
  • Otrzymanie europejskiego numeru IBAN pozwalającego się rozliczać z niemal każdym krajem Europy;
  • Otwarcie rachunku bankowego z numerami Singapuru, Węgier, Rumunii, Nowej Zelandii;
  • Deponowanie i wpłacanie środków o równowartości nieprzekraczającej 15.000 Euro;
  • Prowadzenie rachunku w każdej z 54 dostępnych walut;
  • Polecenie zapłaty w USD, AUD, GBP;
  • Pierwsze dwie wypłaty w miesiącu do równowartości 200 funtów brytyjskich (EOG), 250 dolarów amerykańskich (USA) lub 350 dolarów australijskich (Oceania). Opcja ta jest dostępna w przypadku, gdy do rachunku w Wise zamówiliśmy kartę debetową;

Można więc powiedzieć, że podstawowe elementy Wise, takie jak otwarcie rachunku walutowego i depozyt niewysokich kwot jest bezpłatny.

Dodatkowe koszty korzystania z usługi Wise

Korzystanie z dodatkowych udogodnień wymaga uiszczenia opłat, a wśród nich:

  • Wydanie karty debetowej do rachunku – 41 złotych, opłata jednorazowa;
  • Wydanie duplikatu karty debetowej – 20 złotych, opłata jednorazowa;
  • Depozyt środków o równowartości powyżej 15.000 Euro – 0,40% od depozytu, opłata naliczana raz do roku;
  • Trzecia i każda kolejna wypłata powyżej równowartości 200 funtów brytyjskich – 1,75% wartości wypłaty;
  • Pierwsze dwie wypłaty w miesiącu powyżej równowartości 200 funtów – równowartość 0,50 funtów;
  • Opłata za przekaz pieniężny – zależna od waluty;
  • Prowizja za przewalutowanie – zależne od waluty;

Koszty związane z przekazywaniem pieniężnym każdorazowo uszczuplają kwotę wpłacaną przez zlecającego transfer. Przykładowo, zlecając przekazanie 1000 Euro, odbiorca otrzyma 4609,51 złotych. Opłata za przekaz wyniesie 0,44 Euro, a prowizja za przewalutowanie to 4,48 Euro. Gdybyśmy chcieli wykonać transfer Euro do Euro, wówczas odbiorca otrzymałby 999,72 Euro – opłata za przekaz to 0,28 Euro. Nie są to wysokie opłaty, biorąc pod uwagę, że w losowo wybranym banku kurs Euro z tego samego dnia wyniósł 4,5955 złotych. Oznacza to, że przesłanie 1000 Euro przez bank dałoby odbiorcy 4595,50 złotych, a więc o 14,01 złotych mniej. Do tego należy uwzględnić prowizję bankową za przewalutowanie lub prowadzenie rachunku walutowego.

Czym różni się Wise, dawniej Transferwise od banku?

Po przeczytaniu powyższego artykułu część osób może utożsamić usługi świadczone przez Wise z ofertą banku. Choć faktycznie podmioty te są do siebie w niektórych kwestiach podobne, to nie można nazwać Wise bankiem. Wpływa na to pięć zasadniczych różnic pomiędzy tradycyjnie pojętym bankiem a firmą Wise:

  1. Wise nie posiada swoich placówek, natomiast banki posiadają swoje przedstawicielstwa i oddziały.
  2. Banki funkcjonują w ramach Prawa bankowego, zaś Wise nie jest objęty tym prawodawstwem.
  3. Banki udzielają kredytów gotówkowych i pożyczek, Wise nie pożycza gotówki – możliwy jest obrót wyłącznie własnym majątkiem.
  4. Banki – przeciwnie do Wise – oferują produkty inwestycyjne, takie jak akcje, obligacje, opcje czy kontrakty.
  5. Wise oferuje depozyt pieniędzy, jednak nie ma możliwości skorzystania z rozmaitych lokat czy programów długoterminowego oszczędzania.

Wydawać się może, że brak kredytów, funkcjonalności inwestycyjnej czy oszczędnościowej to wada. Prawda jest jednak taka, że szeroki wachlarz usług wymaga zwiększonych opłat, by działalność była jakkolwiek opłacalna. Dzięki zwężonemu zakresowi działalności możliwe jest skuteczne wyspecjalizowanie się w swojej niszy. Co więcej, produkty lepsze jakości nie muszą oznaczać produktów droższych, co doskonale pokazuje Wise.

Przechowywanie gotówki do równowartości 15.000 Euro jest całkowicie bezpłatne. Darmowe jest także otrzymanie europejskiego numeru IBAN, australijskiego BSB, otwarcie konta z numerem rumuńskim, węgierskim, singapurskim czy nowozelandzkim. Czynności takie jak wydanie karty, wypłaty z dowolnych bankomatów w dowolnej walucie czy sama wymiana waluty jest znacznie tańsza niż w klasycznym banku. Tego typu udogodnienia są regularnie chwalone przez użytkowników na całym świecie.

Opinie o Wise, dawniej Transferwise

Aby sprawdzić opinie o Wise, skorzystaliśmy z wiarygodnego źródła, jakim jest międzynarodowa witryna Trustpilot. Blisko 130.000 zweryfikowanych opinii składa się na ocenę „Doskonała”, przyznając Wise 4,6 na 5 gwiazdki. Rozkład głosów wygląda następująco:

  • 85% osób przyznało 5 gwiazdek;
  • 8% osób przyznało 4 gwiazdki;
  • 2% osób przyznało 3 gwiazdki;
  • 1% osób przyznało 2 gwiazdki;
  • 4% osób przyznało 1 gwiazdkę;

Zadowoleni użytkownicy doceniają prostotę obsługi, wszechstronne możliwości, liczne udogodnienia oraz niskie koszty transferów. Na szczególną uwagę zasługują na bieżąco aktualizowane powiadomienia dotyczące statusu przelewów i poczucie bezpieczeństwa. Doceniana jest sprawność wykonywania przelewów na mniejsze sumy i korzystny przelicznik walut. Osoby negatywnie wypowiadające się na temat Wise narzekają na długi czas oczekiwania przy wysokich kwotach przelewu. Zdarzają się także głosy, że czas oczekiwania na zamówioną kartę debetową jest zbyt długi. Pojedyncze głosy zwracają uwagę na potencjalnie problematyczny dział obsługi klienta, który – ich zdaniem – działa opieszale.

Podsumowanie

Wise, czyli dawne Transferwise to narzędzie do wygodnego posługiwania się walutami obcymi. To coś więcej niż możliwość klasycznych transferów pieniężnych i rozliczania się między podmiotami. Wise powinien znaleźć się w smartfonie każdego podróżnika, pracownika w delegacji czy osób posiadających rodzinę za granicą. Bezpieczeństwo i brak opłat związanych z depozytem do równowartości około 60.000 złotych sprawiają, że nawet po powrocie z urlopu warto zachować zdeponowane środki właśnie w Wise.

Tomasz Marczewski
Tomasz Marczewski
Specjalista SEM i SEO. Jego celem jest pomagać osobom zadłużonym i dostarczać im odpowiedzi na wszystkie pytania związane z finansami osobistymi. Pasjonat podróży, motoryzacji i technologii blockchain. Zobacz pozostałe artykuły autora

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły