Zgubienie dowodu osobistego – co zrobić?

zgubienie dowodu osobistego

Zgubienie dowodu osobistego może nieść za sobą przykre konsekwencje, zwłaszcza, gdy trafi on w niepowołane ręce. Zaciągnięcie pożyczki lub kredytu na Twoje dane osobowe to jeden z gorszych scenariuszy, jaki może się przytrafić. Aby uniknąć takiego ryzyka, trzeba od razu zacząć działać. Pamiętaj, że liczy się czas. Gdzie i jak zgłosić zgubienie dowodu osobistego? Sprawdźmy!

Jakie ryzyko wiążę się ze zgubieniem dowodu?

Dowód osobisty to najważniejszy dokument potwierdzający naszą tożsamość oraz obywatelstwo. Musi go posiadać każdy, kto skończył 18 lat. Choć może na co dzień tego nie zauważamy, to dowód jest nam niezbędny w wielu podstawowych życiowych sytuacjach. W związku z tym jego brak może być bardzo odczuwalny. Bez niego nie załatwimy sprawy w urzędzie, nie podpiszemy żadnej umowy czy nawet nie odbierzemy przesyłki na poczcie. Nie jest to jedyny problem, który wiąże się ze zgubieniem bądź kradzieżą dowodu. Niestety, ale wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak cenne są dane widniejące w dowodzie osobistym. Mogą one posłużyć do zaciągnięcia pożyczki lub wzięcia czegoś na raty bez naszej wiedzy. W taki oto sposób postronne osoby mogą narobić nam długów, o których istnieniu dowiemy się dopiero potem.

Zgubienie dowodu osobistego – od czego zacząć?

Wszystko zależy od tego, w jaki sposób doszło do utracenia dokumentu tożsamości – przez zgubienie czy może kradzież. W momencie, gdy padliśmy ofiarą przestępstwa (np. kradzieży, włamania), należy to jak najprędzej zgłosić na policję. Jeśli natomiast do zgubienia doszło przez naszą nieuwagę, to nie ma potrzeby informowania o tym policji. Wystarczy, że po prostu samodzielnie zastrzeżemy dowód osobisty. Możemy to zrobić osobiście w urzędzie bądź wybierając wygodniejszą opcję – przez Internet.

W jaki sposób dokonać zgłoszenia zgubienia lub uszkodzenia dowodu osobistego?

  • zgłoszenie osobiste – można go dokonać w dowolnym urzędzie gminy (nie musi to być placówka właściwa ze względu na miejsce zamieszkania),
  • zgłoszenie przez Internet – wszystko odbywa się online, nie trzeba nawet wychodzić z domu,
  • zastrzeżenie w konsulacie – w przypadku utraty dowodu osobistego poza granicami Polski istnieje możliwość zgłoszenie tego faktu w najbliższym konsulacie.

Zgłoszenie zgubienia bądź kradzieży dowodu osobistego jest bezpłatne.

Jak zastrzec dowód osobisty przez Internet?

Obecnie można zastrzec dowód osobisty przez Internet prosto ze swojego domu. Jak tego dokonać? Niezbędne do tego będzie posiadanie Profilu Zaufanego. Jeśli go posiadamy, to następnie musimy wykonać kilka prostych kroków:

  1. Odwiedzić stronę gov.pl i kliknąć przycisk „wyślij zgłoszenie”
  2. Zalogować się Profilem Zaufanym
  3. Wybrać, czy zgłaszana jest utrata, czy uszkodzenie dowodu
  4. Kliknąć przycisk „unieważnij dowód”
  5. Złożyć podpis przy pomocy Profilu Zaufanego
  6. Potwierdzić unieważnienie kodem SMS

Na Twoją skrzynkę ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) zostanie wysłane zaświadczenie o zgłoszeniu utraty lub uszkodzeniu dowodu osobistego.

Jak widać powyżej – zastrzeżenie dowodu online jest naprawdę proste i szybkie. Po zgłoszeniu jego utraty, warto od razu złożyć wniosek o wydanie nowego dokumentu tożsamości.

Unieważnienie dowodu osobistego w urzędzie gminy

Osoby, które nie posiadają Profilu Zaufanego, powinny udać się do najbliższego urzędu gminy i tam unieważnić swój dowód osobisty. W takiej sytuacji należy wypełnić formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego. Można go znaleźć w Internecie lub wypełnić na miejscu w wybranej placówce. Jeśli zgłoszenie dotyczy uszkodzonego dowodu, pamiętaj, żeby zabrać go ze sobą. Podobnie jest w przypadku posiadania innego dokumentu potwierdzającego tożsamość – również go przygotuj.

Wspominaliśmy już o tym, że zgłoszenia można dokonać w dowolnym urzędzie gminy. Dlatego nie musisz się martwić, jeśli akurat przebywasz poza miejscem swojego zamieszkania. Zastrzeżenie dowodu osobistego w urzędzie odbywa się od razu, nie trzeba więc czekać na ten proces. Po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik od razu unieważni Twój dowód osobisty i wyda zaświadczenie o jego utracie lub uszkodzeniu.

Zgubienie dowodu osobistego za granicą

W momencie, gdy do zgubienia dowodu dojdzie poza granicami Polski, można go zastrzec w konsulacie. Nie da się ukryć, że brak dokumentu tożsamości na zagranicznej podróży to duży problem, z którym trzeba szybko sobie poradzić. Przede wszystkim jeśli jest on nam niezbędny do potwierdzenia tożsamości czy przekroczenia granicy w ramach strefy Schengen. Podobnie jak w przypadku zgłoszenia w urzędzie gminy – należy wypełnić formularz utraty dowodu osobistego (można go znaleźć w Internecie lub na miejscu w konsulacie). Wspomniany formularz można również wysłać pocztą lub faksem. Po dokonaniu zgłoszenia w konsulacie zostanie Ci wydane specjalne zaświadczenie o stracie dowodu, które zapewne będzie potrzebne.

Zgubiony dowód osobisty – czy zgłaszać na policję?

Zwykłe zgubienie dowodu osobistego nie wymaga, aby ten fakt był zgłaszany na policję. Samo zgubienie nie jest przestępstwem, wobec tego nasza wizyta na komisariacie policyjnym będzie zbędna. Inaczej sprawa wygląda w przypadku, gdy dojdzie do popełnienia przestępstwa, na przykład kradzieży portfela wraz z dokumentami. Wtedy od razu powinniśmy zgłosić się na policję i tam przedstawić swoją sytuację, czyli jak i kiedy doszło do kradzieży. Wizyta w urzędzie gminy nie będzie już potrzebna. Jeśli została zgubiona również karta debetowa, to na wszelki wypadek oprócz zgłoszenia na policji warto skontaktować się z bankiem.

Zgubienie dowodu osobistego – podsumowanie

Poza zastrzeżeniem dowodu osobistego przez Internet lub osobiście w urzędzie, możemy również zgłosić ten fakt w systemie „Dokumenty Zastrzeżone”. Jest to bankowy system wymiany informacji o utraconych dokumentach tożsamości. Dowód osobisty można zastrzec w banku (osobiście lub przez bankowość elektroniczną) lub przez bik.pl (trzeba posiadać tam konto). Dlaczego warto skorzystać z systemu „Dokumenty Zastrzeżone”? Banki mogą sprawdzić w systemie, czy dokument, którym posługuje się klient, nie został zastrzeżony. Jeśli w systemie będzie widniała informacja, że dokument został zastrzeżony, to wtedy możemy mieć pewność, że nasze dane są bezpieczne.

Daria Owczarzak
Daria Owczarzak
Absolwentka filologii polskiej. Zajmuje się przygotowaniem treści oraz tworzeniem grafik. Prywatnie wegetarianka z zamiłowaniem do fotografii i powieści kryminalnych. Zobacz pozostałe artykuły autora

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły