Co zrobić w przypadku zagubienia karty płatniczej? Utrata karty płatniczej – co wtedy?

utrata karty płatniczej

Zgubienie karty płatniczej może być bardzo problematyczne. Niekiedy w wyniku nieuwagi lub kradzieży możemy stracić dostęp do naszych środków pieniężnych zgromadzonych na koncie. Bez względu na to, jak troskliwie dbamy o bezpieczeństwo swoich kart płatniczych, każdemu może zdarzyć się trwałe lub czasowe zagubienie karty. Warto wiedzieć jakie kroki możemy podjąć w przypadku jej utraty. Tematem dzisiejszego artykułu jest utrata karty płatniczej i to, co powinniśmy wtedy zrobić.

Utrata karty płatniczej

Co zrobić w razie utraty karty płatniczej? W tej sytuacji mamy trzy problemy:

  • możliwość skorzystania z naszych pieniędzy przez niepowołaną osobę
  • konieczność wyrobienia nowej karty, co może być płatne
  • brak dostępu do swoich środków

W ostatnim wymienionym przypadku rozwiązaniem może być użycie gotówki, innej karty, płatności Google Pay lub system płatności BLIK. Warto jednak wiedzieć, że niektóre metody mogą nie działać po zablokowaniu lub zastrzeżeniu karty. Warto być więc przygotowanym na taką sytuację. Przede wszystkim trzeba uniemożliwić wtedy dostęp do pieniędzy zgromadzonych na koncie. W dalszej kolejności zastanów się nad tym, jak samemu skorzystać ze swoich środków w razie potrzeby.

Nie masz karty płatniczej? Skorzystaj z innych metod płatności:

Bezpieczne korzystanie z kart płatniczych

Łatwość, z jaką posługujemy się kartami płatniczymi, prowadzi czasami do nierozważnych sytuacji. Warto wiedzieć, jak bezpiecznie posługiwać się kartą. Na początek zacznijmy od bezpieczeństwa związanego z kodem PIN. Jest to informacja, którą powinien znać tylko i wyłącznie właściciel karty. Pamiętajmy, aby numeru nie zapisywać na karcie ani nie udostępniać go innym osobom. Zapisanie numeru PIN na kartce i trzymanie go razem z kartą płatniczą w portfelu również nie jest dobrym pomysłem.

Danych karty płatniczej nie udostępniamy w trakcie rozmów telefonicznych, nie podajemy jej w żadnych formularzach internetowych ani w miejscach, co do których nie mamy pełnego zaufania. Jeżeli kartą płacimy w lokalu, nie traćmy jej z oczu. Po wykonanej transakcji powinniśmy otrzymać wydruk z terminala poświadczający, jaka faktycznie kwota została pobrana z naszego rachunku. Nie autoryzujemy żadnych transakcji, co do których nie mamy pewności, że zostały prawidłowo wprowadzone. W przypadku pomyłki ze strony kasjera transakcja powinna zostać anulowana i ponownie w prawidłowo wprowadzona.

Zobacz też nasze zasady bezpiecznego korzystania z konta bankowego.

Zastrzeżenie karty w przypadku jej utraty karty płatniczej

Jeżeli zorientujemy się, że nie posiadamy swojej karty płatniczej, zanim poinformujemy bank, warto jeszcze na spokojnie przeszukać swoje najbliższe otoczenie. Niekiedy karta wypadnie z portfela bądź zawieruszy się między dokumentami. Zanim podejmiemy ostateczny krok związany z jej zastrzeżeniem, miejmy pewność, że na pewno jej nie odzyskamy. Zastrzeżenie karty jest operacją nieodwracalną i jednorazową. Zatem w przypadku, jeżeli nawet znaleźlibyśmy kartę po zastrzeżeniu, pozostanie ona tylko kawałkiem plastiku. Zastrzeżenie karty możemy dokonać na kilka sposobów. Kontakt z naszym bankiem możemy nawiązać poprzez

  • infolinię bankową i w ten sposób podczas rozmowy z doradcą zastrzec kartę. 
  • w oddziale banku, podczas osobistej wizyty
  • korzystając z bankowości elektronicznej lub mobilnej. Wybierając ostatnią opcję, samodzielnie zaznaczamy w systemie bankowym informacje o zastrzeżeniu karty, podając powód. Najczęściej jest to kradzież lub zagubienie. 

Z reguły kolejnym etapem po zastrzeżeniu karty jest złożenie wniosku o wydanie nowego plastiku. Pracownik podczas obsługi zgłoszenia zasugeruje złożenie wniosku o wydanie nowej karty płatniczej. Jeżeli robimy to samodzielnie poprzez bankowość elektroniczną, najprawdopodobniej zostaniemy zapytani przez system czy chcemy złożyć wniosek o nowy środek płatniczy. 

zastrzeżenie karty płatniczej

Jakie są konsekwencje utraty karty płatniczej?

Za pośrednictwem karty bankomatowej mamy dostęp do wszystkich naszych zgromadzonych środków na rachunku. Dzięki niej możemy płacić w sklepach za transakcje bezgotówkowo, jak również wypłacać środki z bankomatu. Coraz większa dostępność i powszechność transakcji zbliżeniowych pozwala również na zapłatę za zakupy o niższej wartości. Transakcje są autoryzowane do wysokości 100 zł bez podawania kodu PIN. W przypadku utraty karty płatniczej to właśnie ta ostatnia metoda jest najbardziej niebezpieczna. Jeżeli zostaniemy okradzeni, złodziej może bez przeszkód sfinalizować zakupy do wysokości 100 zł, nawet kilkukrotnie w ciągu doby, póki nie wykorzysta wyznaczonego przez nas limitu dla transakcji bezgotówkowych.

Warto takie limity mieć ustawione w swoim koncie, ponieważ jest to zawsze dodatkowa forma zabezpieczenia. Jeżeli zorientujemy się, że karta z pewnością została nam skradziona, powinniśmy niezwłocznie powiadomić o tym bank wystawcę karty. Jako właściciel karty płatniczej do niedawna odpowiadaliśmy za nieautoryzowane transakcje płatnicze do wysokości 150 euro, a transakcji zbliżeniowych do 50 euro. Obecnie zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z listopada 2015 roku odnośnie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego Unii, odpowiedzialność ta została ograniczona i wynosi w tej chwili 50 euro.

Wysokość pieniędzy, jaką możesz stracić po utracie karty płatniczej

Oznacza to, że wysokość utraconych środków w przypadku nieautoryzowanego użycia przez osoby trzecie, które poprzez kradzież posługiwały się naszą kartą płatniczą i jest zależna od procesu zastrzeżenia karty:

  • przed zastrzeżeniem karty posiadacz karty będzie odpowiadał za wszystkie nieautoryzowane transakcje do równowartości 50 euro a bank będzie musiał zwrócić utracone środki Powyżej tej kwoty
  • po zastrzeżeniu karty wszystkie nieautoryzowane transakcje w pełni przechodzą na odpowiedzialność banku. 

Oczywiście warunkiem odzyskania środków jest przestrzeganie regulaminu karty oraz umowy, którą mamy zawartą z bankiem. W jej treści pojawiają się takie sformułowania jak: niezwłoczne, bez zbędnej zwłoki, natychmiast, co oznacza, że właśnie w takim trybie powinniśmy powiadomić bank o utracie naszej karty płatniczej. Posiadacz rachunku będzie odpowiadał za utracone środki, jeżeli przyczynił się do dokonania nieautoryzowanych transakcji. Za takie uznane jest niedbalstwo, umyślne i rażące nieprzestrzeganie zasad korzystania z karty płatniczej. W praktyce Bank musiałby udowodnić, że posiadacz karty zachowywał się w sposób lekkomyślny. Wtedy odpowiedzialność banku zostaje zwolniona, a zostaje przeniesiona na rzecz klienta. Do takiego lekkomyślnego zachowania można zaliczyć zapisanie numeru PIN na skradzionej karcie płatniczej. 

Ubezpieczenie karty. Czy pozwala na zachowanie większego bezpieczeństwa?

Wiele banków oferuje swoim klientom ubezpieczenie karty na wypadek utraty karty płatniczej. Kwota ubezpieczenia z reguły jest doliczana do miesięcznego rachunku za prowadzenie konta lub utrzymanie karty. Zanim zdecydujemy się na skorzystanie z takiej oferty, warto sprawdzić, jakie są warunki realizacji ubezpieczenia w przypadku faktycznego zdarzenia. Może się bowiem okazać, że wykupione ubezpieczenie wcale nie chroni nas przed utratą środków z rachunku bankowego. Jeżeli do transakcji nieautoryzowanych przez posiadacza karty dojdzie w wypadku utraty karty płatniczej, ochrona ubezpieczeniowa powinna obejmować okres od momentu stwierdzenia zagubienia karty przez klienta do momentu jej zastrzeżenia. Po dokonaniu tej czynności odpowiedzialność za transakcje przechodzi na rzecz banku.

Co, jeśli bank nie chce oddać skradzionych z karty środków?

Jeżeli bank nie chce oddać środków, które powinieneś odzyskać po utracie karty płatniczej (np. w związku z jej ubezpieczeniem), masz prawo do złożenia reklamacji. Sprawdź nasz darmowy wzór reklamacji do banku i skorzystaj ze swoich praw.

Blokada zamiast zastrzeżenia karty płatniczej – co zrobić w razie utraty karty

Dość ciekawą formą zabezpieczenia swojej karty w przypadku jej utraty, jest blokada karty. Niektóre banki posiadają w swojej ofercie taką usługę. Jest to bezpieczne rozwiązanie pozwalające na czasowe zablokowanie swojej karty w sytuacji, gdy jesteśmy pewni, że nikt jej nam nie ukradł. Niekiedy w domowym bałaganie lub przy przepakowywaniu karta może się zawieruszyć, więc zamiast ją zastrzegać, co jest operacją bezpowrotną, można ją zablokować. Aby zablokować kartę, należy skontaktować się ze swoim bankiem, wybierając jeden z kilku kanałów:

  • placówka bankowa
  • infolinia
  • bankowość elektroniczna czy też mobilna 

Jeżeli zdecydujemy się na kontakt z pracownikiem banku, zostaniemy poproszeni o kilka niezbędnych informacji takich jak: imię, nazwisko oraz rodzaj karty. W przypadku, gdy będziemy wykonywać operację sami, po zalogowaniu musimy przejść do tej części bankowości elektronicznej, w której obsługiwane są karty. Następnie należy wybrać usługę „blokada karty” i prawidłowo ją zatwierdzić.

W przypadku, gdy uda nam się odnaleźć naszą kartę płatniczą, odblokowujemy kartę. Wystarczy operację przeprowadzić dokładnie w ten sam sposób, wykonując proces odblokowania. Dzięki temu możemy kartą i środkami dostępnymi na rachunku cieszyć się od razu. Zastrzeżenie karty to operacja jednorazowa i nieodwracalna. Po zastrzeżeniu jedynym rozwiązaniem jest zamówienie nowej karty. Czas oczekiwania na otrzymanie nowego plastiku w zależności od banku może trwać nawet dwa tygodnie. Przez ten czas dostęp do swoich środków mamy zdecydowanie bardziej utrudniony. Warto przestrzegać zasad bezpieczeństwa i dbać o prawidłowe przechowywanie swojej karty. Wtedy utrata karty płatniczej nie jest wielkim problemem, a tylko drobną niedogodnością.

Źródło:

  1. https://www.pkobp.pl/klienci-indywidualni/karty/co-zrobic-w-przypadku-utraty-karty/
  2. https://www.mastercard.pl/pl-pl/klient-indywidualny/pomoc/system-zastrzegania-kart.html
  3. https://samorzad.gov.pl/web/gmina-margonin/zastrzeganie-dokumentow-tozsamosci-i-kart-platniczych
Jaku Bielecki
Jakub Bielecki
Zafascynowany ekonomią, gospodarką i polityką. Interesuje się najnowszymi trendami, a także zmianami w prawie wpływającymi na sektor finansów. Stale poszerza wiedzę, która pozwala mu na profesjonalne doradztwo. Na co dzień korzysta z najlepszych rozwiązań i możliwości dostępnych w zakresie finansów osobistych i inwestycji. Poza ekonomią interesuje się nowymi technologiami, muzyką i podróżami. Zobacz pozostałe artykuły autora

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły