Odszkodowanie za opóźniony lot Ryanair – co trzeba wiedzieć?

opóźniony lot Ryanair

Ryanair to popularne, tanie linie lotnicze, które działają także w Polsce. Z pomocą usług tej firmy klienci mogą za stosunkowo niewielkie pieniądze zapewnić sobie transport do krajów Europy i Wielkiej Brytanii. Niestety, ze względu na rozmaite zdarzenia losowe, może dojść do komplikacje. Opóźnienie lotu lub jego całkowite odwołanie to utrudnienia, które krzyżują plany zainteresowanym i wprawiają ich we frustrację. Zobaczmy, czy klientom przysługuje odszkodowanie za opóźniony lot Ryanair. 

Kto może skorzystać z odszkodowania za opóźniony lot?

Odszkodowanie za opóźniony lot Ryanair przysługuje tym klientom, którzy nie mogli w terminie skorzystać z transportu lotniczego, a zaistniała sytuacja nie powstała z ich winy. Podstawą prawną do takich roszczeń jest rozporządzenie UE 261 o prawach pasażerów linii lotniczych. Oznacza to, że w niniejszym wpisie omawiamy odszkodowania należne klientom, którzy skorzystali z lotu rozpoczynającego się w kraju członkowskim Unii Europejskiej

W jakich przypadkach odszkodowanie nie przysługuje?

  • kiedy klient został poinformowany o odwołaniu lotu na 14 dni przed jego nastąpieniem
  • gdy lot uległ opóźnieniu, na skutek czego klient przyleci do miejsca docelowego z opóźnieniem poniżej 3 godzin
  • w przypadku wyjątkowych okoliczności wpływających na lot, na które linia lotnicza Ryanair nie miała wpływu (np. nadzwyczajne warunki pogodowe)
  • kiedy klient nie został wpuszczony na pokład samolotu ze względu na to, iż stanowił potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa

Czy odszkodowanie wypłacane jest automatyczne?

Niestety, odszkodowanie za opóźniony lot Ryanair nie jest przyznawane automatycznie, toteż osoba pokrzywdzona musi skierować do linii lotniczej odpowiedni wniosek. Linia lotnicza Ryanair deklaruje, iż otrzymane wnioski rozpatruje w czasie wynoszącym około 10 dni. Zależnie od okoliczności i poprawności wprowadzonych informacji, czas ten może jednak ulec skróceniu bądź wydłużeniu.

Aby otrzymać całkowitą kwotę roszczenia, warto samemu skierować wniosek, bez korzystania z firm pośredniczących. Tacy pośrednicy mogą bowiem potrącić opłaty wynoszące ponad 40% kwoty 250 EUR, co nigdy nie jest korzystne dla samego klienta. Co więcej, sama Ryanair pozwala wnioskować o odszkodowanie za opóźniony lot za pomocą gotowego formularza, dostępnego pod tym linkiem

Dodatkowe roszczenia wynikające z opóźnionego lotu

Samo odszkodowanie za opóźniony lot Ryanair to nie wszystko, ponieważ firma zobowiązana jest także do pokrycia innych kosztów. O jakich wydatkach mowa? Przede wszystkim, osoby pokrzywdzone, których lot został przesunięty w czasie, mogą żądać zwrotu pieniędzy za zakwaterowanie w hotelu, jeśli takowe było konieczne. Co więcej, zostaną zwrócone środki także za napoje i posiłki odpowiednie do czasu oczekiwania wynikającego z opóźnienia. 

Powyższe roszczenia to odszkodowania nie tylko za opóźniony lot Ryanair, lecz także całkowicie odwołany lot. Warto w tym miejscu wspomnieć także o tym, że klientowi przysługuje także zwrot środków za transport między lotniskiem a miejscem zakwaterowania (np. w hotelu). W przypadku konieczności skontaktowania się z innymi osobami lub podmiotami, osoba pokrzywdzona ma prawo do zwrotu środków za dwie rozmowy telefoniczne lub e-maile.

Ile wynosi odszkodowanie za opóźniony lot Ryanair?

Rozporządzenie UE 261 dotyczy wszelkich praw pasażerów linii lotniczych, toteż znajdują się w nim informacje o wysokości odpowiednich roszczeń. Wiemy jak cenny jest czas naszych czytelników, toteż postanowiliśmy sporządzić spis kwot odszkodowań za opóźniony lot Ryanair. Wysokość odszkodowania zależna jest od długości lotu. 

Wysokość odszkodowania za opóźniony lot Ryanair: 

  • 250 EUR – dla lotów o dystansie wynoszącym mniej niż 1500 km 
  • 400 EUR – dla wszystkich lotów wewnątrz UE na dystansie wynoszącym ponad 1500 km lub wszystkich innych lotów między 1500 km a 3500 km
  • 600 EUR – dla wszystkich lotów poza granice UE na dystansie wynoszącym ponad 3500 km

Czy wysokość odszkodowania może się zmienić?

Wyżej wskazane wysokości mogą ulec zmniejszeniu. Jeżeli poszkodowanym w zamian za opóźniony lot Ryanair zaoferowany jest alternatywny lot zastępczy, to kwota odszkodowania może zostać zmniejszona nawet o 50% pierwotnej wartości roszczenia

Aby tak się jednak stało, oferowana alternatywa musi spełniać pewne warunki. Czas przylotu oferowanego zastępstwa nie może przekraczać kryterium czasowego, aby zwrot środków mógł zostać zmniejszony o połowę.

  • Lot do 1500 km – czas przylotu pierwotnie zarezerwowanego lotu różni się o 2 godziny
  • Loty od 1500 km na terenie UE i loty od 1500 km do 3000 km – czas przylotu pierwotnie zarezerwowanego lotu różni się o 3 godziny
  • Pozostałe loty – czas przylotu pierwotnie zarezerwowanego lotu różni się o 4 godziny

Odszkodowanie – dostanę przelew, czy gotówkę?

Zastanawiasz się, w jaki sposób dostaniesz odszkodowanie za opóźniony lot Ryanair? Okazuje się, że klienci mają prawo do kwoty roszczenia nie tylko w postaci przelewu bankowego. Zobaczmy, jaką formę może przyjąć suma stanowiąca odszkodowanie za przepełniony, opóźniony lub odwołany lot. 

W jakiej formie jest wypłacane odszkodowanie?

  • gotówka
  • elektroniczny przelew bankowy
  • przekaz bankowy
  • czek bankowy

Odszkodowanie jako bon podróżny?

W niektórych przypadkach linia lotnicza może zaproponować pasażerowi inną formę uzyskania odszkodowania. Mowa o bonach podróżnych bądź innych usługach w wartości świadczenia. Klient otrzyma roszczenie w takiej formie jedynie wtedy, gdy wyrazi na to zgodę na piśmie. Ze względu na to, że takie formy rekompensaty mają o wiele węższe zastosowanie, spora część klientów nie wyraża pisemnej zgody i woli otrzymać odszkodowanie pieniężne. 

Odszkodowanie za przepełniony lot w Ryanair

Powszechną praktyką wśród linii lotniczych jest sprzedawanie większej ilości biletów, niż znajduje się miejsc w samolocie. Jest tak, ponieważ zakłada się, że część pasażerów nie zjawi się na miejscu w dniu odlotu. Mimo iż często jest to założenie trafne, to może dojść do sytuacji, w której na lotnisku pojawią się wszystkie osoby, które kupiły bilet. W takiej sytuacji mówi się o tzw. przepełnionym locie. 

Na jakiej podstawie decyduje się, kto nie wejdzie na pokład samolotu? Na początku cała sytuacja ma polubowny ton, a sama linia lotnicza szuka osób skłonnych do rezygnacji z lotu. Wówczas firma może zaproponować różne formy kompensacji, ale nie przysługuje odszkodowanie. Inaczej jest w przypadku, gdy żadna z osób nie wyraziła zgody na takie ustępstwo, a linia lotnicza odmówiła komuś lotu. W takim przypadku osoba, która nie mogła skorzystać z danej usługi, może ubiegać się o odszkodowanie.

Cezary Mański
Cezary Mański
Pasjonat popkultury, finansów i nowych technologii. Uwielbia słowo pisane, ceni sobie spokojne i rozsądne podejście do życia. Największą satysfakcję przynosi mu rozwijanie własnych kompetencji. Zobacz pozostałe artykuły autora

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły