Kradzież pieniędzy z konta – czy da się je odzyskać?

Kradzież pieniędzy z konta - czy da się je odzyskać?

Zwykle myśląc o produktach bankowych zastanawiamy się, który jest najlepszy, najbardziej korzystny, czy najbardziej opłacalny. Dziś jednak zajmiemy się innym zagadnieniem. Kradzież pieniędzy z konta bankowego jest czymś, co może się przydarzyć każdemu z nas. Co zrobić w takiej sytuacji? Czy jest jakiś sposób na odzyskanie straconych w ten sposób pieniędzy? A na co zwrócić uwagę, aby nie dopuścić do tej sytuacji?

Kradzież pieniędzy z konta bankowego

Obecnie z całą pewnością możemy powiedzieć, że prawie każdy ma konto w banku. Służy nam do odbierania wynagrodzenia, gromadzenia swoich oszczędności, czy wykonywania różnych płatności. To oczywiście bardzo wygodne, szczególnie że dziś rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe są niezwykle funkcjonalne. Możemy korzystać z szybkich płatności BLIK, przelewów na telefon, czy dzięki kontu uzyskać dostęp do pozostałych produktów banku. 

Jak działają płatności BLIK?

Niestety, korzystanie z konta bankowego niesie za sobą pewne ryzyko. Kradzież pieniędzy z konta bankowego możliwa jest na kilka sposobów. Oszuści albo podszywają się pod banki, wyłudzając dane do logowania, albo próbują pozyskać je korzystając ze złośliwego oprogramowania (wirusów). Rozsądne postępowanie i używanie odpowiednich zabezpieczeń(np. weryfikacja dwuetapowa, program antywirusowy, trudne hasło do konta w bankowości) może znacznie zmniejszyć ryzyko kradzieży pieniędzy z konta w banku. Niemal nigdy nie będziemy jednak zabezpieczeni w stu procentach.

Co to jest phishing?

Jedną z metod wykorzystywanych przez oszustów jest phishing. Polega na próbie podszycia się pod powszechnie znaną i szanowaną instytucję. Może być to bank, urząd, Policja, firma kurierska, czy Poczta Polska. Wszystko to ma na celu przekazanie rzekomej firmie, a tak naprawdę oszustowi, naszych danych. Mogą to być dane karty płatniczej, login do e-bankowości, czy adres e-mail. Z pomocą takich danych niekiedy możliwe jest po prostu “wyczyszczenie” naszego konta bankowego. Kradzież pieniędzy z konta w banku często odbywa się z wykorzystaniem karty płatniczej.

Oszuści mogą próbować pozyskać dane karty płatniczej wysyłając fałszywe SMS-y, maile lub tworząc strony www podszywające się pod bank. Jeśli po wejściu na taki adres podamy wszystkie dane swojej karty, złodzieje zapewne błyskawicznie skorzystają z nich, zabierając nam pieniądze. Podstawowym sposobem na uniknięcie takiej sytuacji, a tym samym utraty pieniędzy lub danych osobowych, jest trzymanie się podstawowych zasad bezpieczeństwa. Nie otwieraj podejrzanych linków i dokładnie sprawdzaj, na jakiej jesteś stronie internetowej. Podszywacze nierzadko korzystają z adresów URL do złudzenia przypominających “normalne” strony banków, na przykład z zamienioną jedna literą lub inną końcówką.

Jak uniknąćoszustw internetowych?

Najpopularniejsze dziś formy oszustwa – jak można stracić pieniądze z konta?

Można powiedzieć, że oszuści ciągle próbują wymyślić nowe sposoby na wyłudzenie pieniędzy. Począwszy od dość znanego już “oszustwa na wnuczka”, przez różne wiadomości SMS z niebezpiecznym linkiem (phishing), aż po fałszywe propozycje sprzedaży na OLX i Vinted. Najczęściej spotykamy następujące sposoby oszustw:

  • podszycie się pod osobę z rodziny (zwykle telefoniczne, a ofiarą są osoby starsze)
  • oszustwo na Vinted, OLX, Allegro – gdy chcemy coś sprzedać, “kupujący”, w rzeczywistości będący oszustem, próbuje wyłudzić kod BLIK, czy wysyła nam jakiś link, co rzekomo ma prowadzić do próby zapłaty.
  • oszustwo na firmę kurierską, podszycie pod kuriera, Pocztę Polską – ofiara otrzymuje SMS z linkiem, pod którym rzekomo ma uzupełnić jakieś dane adresowe lub dokonać niewielkiej dopłaty. Każdy w końcu czeka czasami na jakąś paczkę…
  • fałszywe strony www, podszycia pod sklepy internetowe, tworzenie nieprawdziwych sklepów internetowych – próba wyłudzenia płatności, w efekcie której nigdy nie otrzymujemy zamówionego towaru
  • wysyłanie podejrzanych linków przez komunikatory, np. WhatsApp
  • i inne

Najczęściej sposób działania naciągaczy jest podobny. Chodzi o to, aby ofiara otworzyła link, który może być wysłany na wiele sposobów. Gdy w takim miejscu wpisujemy jakieś dane osobowe, dane do logowania do banku, czy dane karty płatniczej – oszuści z pewnością je wykorzystają do kradzieży naszych pieniędzy. Niestety, zwykle strona www, którą otwieramy, wygląda dość realistycznie. Cóż, dziś nie jest trudno stworzyć stronę z niemal dowolnym wyglądem, czy posłużyć się grafikami ze strony banku, firmy pożyczkowej, serwisu social media. Oczywiście, takie działania są nielegalne, oszuści najczęściej czują się jednak po prostu bezkarnie.

Kradzież pieniędzy z konta bankowego – kto jest winny temu procederowi?

Zastanówmy się, kto odpowiada za kradzież pieniędzy z konta. Oczywiście, zwykle po kradzieży pieniędzy z konta kontaktujemy się z bankiem. Wnioskujemy o korzystne rozwiązanie sytuacji, co oznacza po prostu zwrot utraconych pieniędzy. Najczęściej bank będzie wtedy twierdził, że to nie z jego winy utraciliśmy środki. Nie jest to też bezpodstawne, szczególnie jeśli klient banku sam udostępnił oszustwom swoje dane (konta, karty płatniczej, kod BLIK, itp.).

W takim sporze dużą rolę odgrywają jednak przepisy polskiego prawa. Na szczęście dla nas – klientów, stoją one po naszej stronie. Jednym z zapisów jest Art. 725 Kodeksu Cywilnego. Opisuje, co zawiera umowa rachunku bankowego. Na jej podstawie bank jest podmiotem odpowiedzialnym za przechowywanie pieniędzy konsumenta i zabezpieczenie ich w odpowiedni sposób. Bank musi w tym celu dopełnić wszelkich obowiązków i zachować należytą staranność. Bank powinien bez zbędnej zwłoki zwrócić posiadaczowi konta skradzione z niego pieniądze. Nie powinno być to też uzależnione od przyjętej przez bank reklamacji i związanego z nią postępowania.

Jeżeli bank nie zastosuje się do wymogów prawa lub utrudnia odzyskanie środków, czasami jedynym wyjściem jest oddanie sprawy na drogę sądową. Konsument – posiadacz rachunku bankowego – może po prostu pozwać bank. Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu kroków prawnych, warto jednak zasięgnąć pomocy prawnej.

Kiedy bank musi oddać skradzione z konta pieniądze?

Bank ma taki obowiązek w wypadku, gdy doszło do nieautoryzowanej transakcji – płatności, czy przelewu. Powinien w takiej sytuacji oddać skradzione z konta bankowego pieniądze. Dopiero w dalszej kolejności bank powinien natomiast oceniać, czy było to zasadne, czy nie. Oczywiście, możliwe są też próby wyłudzenia w ten sposób pieniędzy od banku. W tym przypadku możliwe jest natomiast wyciągnięcie odpowiednich konsekwencji od klienta, podającego fałszywe informacje.

Zwykle bank nie uwierzy swojemu klientowi “na słowo”. Niezbędne będzie dostarczenie dodatkowych dokumentów. Z pewnością przyda się więc potwierdzenie zgłoszenia oszustwa lub kradzieży pieniędzy z konta bankowego na Policji.

Jak i gdzie zgłosić kradzież pieniędzy z konta w banku?

Nie ma większych wątpliwości co do tego, gdzie powinniśmy zgłosić kradzież pieniędzy z konta. Najlepiej w pierwszej kolejności – gdy tylko zorientujemy się, że środki zniknęły z rachunku – skontaktować się z bankiem. Pozwoli to na natychmiastową blokadę możliwości dalszego korzystania ze środków na koncie, przynajmniej do czasu wyjaśnienia sprawy. Jeśli do kradzieży użyto Twojej karty płatniczej, możesz ją zablokować – w aplikacji mobilnej uruchamianej na smartfonie wymaga to tylko kilku kliknięć.

W kolejnym kroku zgłoś sprawę na Policję. W momencie złożenia zawiadomienia o możliwym popełnieniu przestępstwa – oszustwa, dostaniemy odpowiednie zaświadczenie. Ten dokument będzie niezbędny w czasie składania reklamacji – na jego podstawie bank powinien zwrócić skradzione z rachunku pieniądze.

Jeśli planujesz złożyć w banku reklamację, masz kilka ścieżek. Można po prostu udać się do placówki banku. Możliwe jest też telefoniczne lub listowne powiadomienie banku o zaistniałej sytuacji. Wiele banków ma też taką kategorię w formularzu kontaktowym – w bankowości elektronicznej, czy aplikacji na smartfony. Przepisy nie regulują, jaka jest skuteczna forma zgłaszania reklamacji w tej sprawie. Każdy sposób jest więc dobry.

Często w odpowiedzi do klienta bank informuje, że klient nie zachował wystarczających środków ostrożności i nie zabezpieczył odpowiednio pieniędzy na rachunku. Nie jest to do końca zgodne z wytycznymi, jakie na banki nakładają przepisy polskiego prawa. Potwierdza to spora liczba spraw, które klienci wygrali z bankami, po znalezieniu się w podobnej sytuacji (kradzież pieniędzy z konta bankowego). Procesy sądowe mogą ciągnąć się dość długo, są też stresujące i czasochłonne. Warto jednak w ten sposób ubiegać się o należne Ci pieniądze.

Dlaczego banki odmawiają zwrotu środków po kradzieży pieniędzy z konta?

Odpowiedź na takie pytanie nie jest prosta. Prawdopodobnie niektóre banki są zdania, że odmawiając klientowi realizacji jego prawa, “pozbędą się problemu”. Istotnie, niektórzy konsumenci w podobnej sytuacji “odpuszczą” – przyznając rację bankowi;. Szczególnie w przypadku mniejszych kwot część konsumentów może też pomyśleć, że nie warto iść do sądu i tracić tam sporo czasu. To błąd, mając taką możliwość, powinniśmy starać się o odzyskanie każdej złotówki, która została skradziona z konta. Nie ma tu większego znaczenia, że to niekoniecznie z winy banku oszust wyłudził nasze środki, czy skorzystał z Twojej karty.

Jak uniknąć oszustwa pożyczkowego?

Kradzież pieniędzy z konta – co dalej?

Niestety, w tej sytuacji raczej nie obejdzie się bez skierowania sprawy na drogę sądową. Warto skorzystać w tym celu z pomocy prawnej, wybierając kancelarię specjalizującą się w podobnych sprawach. Banki niechętnie godzą się wypłacać swoim klientom pieniądze po ich kradzieży z konta. Motywują to zwykle we wspomniany nieco wcześniej sposób – niedochowanie przez klienta wszelkich środków ostrożności.

Przepisy polskiego prawa stoją jednak po stronie właściciela rachunku bankowego. Jeśli więc doszło do kradzieży pieniędzy z konta bankowego, zasięgnij porady u prawnika i nie odpuszczaj, nawet mimo negatywnego podejścia banku.

Podsumowanie artykułu

Kradzież pieniędzy z konta może przydarzyć się każdemu. Na szczęście polskie przepisy stoją jednoznacznie po stronie klienta – posiadacza rachunku. To bank jest bowiem stroną, która jest zobowiązania do właściwego zabezpieczenia pieniędzy na koncie. Niestety, zwykle sprawa kończy się przed obliczem sądu. Dobra wiadomość to fakt, że klient ma spore szanse na wygranie takiej rozprawy.

Najczęściej zadawane pytania

Co zrobić w przypadku kradzieży pieniędzy z konta?

Natychmiast skontaktuj się z bankiem i udaj się na Policję. Mając zaświadczenie o złożeniu zawiadomienia o oszustwie, skontaktuj się z bankiem w sprawie odzyskania pieniędzy. W większości sytuacji bank ma taki obowiązek, choć będzie próbował tego uniknąć. Wtedy warto rozważyć skierowanie sprawy na drogę sądową.

Czy bank ma obowiązek zwrócić skradzione środki?

Po kradzieży pieniędzy z konta bankowego bank często ma obowiązek oddać środki właścicielowi konta. Niestety, czasami wymaga to skierowania sprawy na drogę sądową.

Źródło:

  1. https://adwokat-grube.pl/kradziez-pieniedzy-z-konta-bankowego-czy-bank-zawsze-odda-skradzione-pieniadze/
  2. https://www.pledziewicz.pl/2023/12/14/kradziez-pieniedzy-z-konta-bankowego/
  3. https://www.rp.pl/konsumenci/art37435421-co-zrobic-gdy-z-konta-bankowego-skradziono-pieniadze
Jaku Bielecki
Jakub Bielecki
Zafascynowany ekonomią, gospodarką i polityką. Interesuje się najnowszymi trendami, a także zmianami w prawie wpływającymi na sektor finansów. Stale poszerza wiedzę, która pozwala mu na profesjonalne doradztwo. Na co dzień korzysta z najlepszych rozwiązań i możliwości dostępnych w zakresie finansów osobistych i inwestycji. Poza ekonomią interesuje się nowymi technologiami, muzyką i podróżami. Zobacz pozostałe artykuły autora

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły