Prowadzenie własnej działalności gospodarczej to czynność wymagająca dużego nakładu finansowego. Nie zawsze możliwe jest samodzielne sfinansowanie poszczególnych elementów działalności, dlatego też przedsiębiorcy często sięgają po kredyt dla firm. Czy taką formę wsparcia finansowego można wliczyć w koszty firmy? Jeśli chcecie poznać odpowiedź na to, a także inne pytania, to czytajcie dalej.
Wliczenie kredytu w koszty firmy
Spłata kredytu firmowego dotyczy nie tylko samej kwoty finansowania, lecz także opłat takich jak prowizja i odsetki. Z tego powodu przedsiębiorcy szukają sposobu na to, aby zminimalizować wydatki i móc wpisać ratę kredytu w koszty firmy. Czy takie działanie jest możliwe? Niestety, ale rata kredytu firmowego nie może zostać uznana za koszt prowadzenia działalności gospodarczej.
Inaczej jest w przypadku odsetek, prowizji, a także ubezpieczenia kredytu. Wymienione składniki kosztów można wliczyć w koszty prowadzenia firmy, ponieważ powodują one przychód podatkowy. Zależnie od wybranej oferty, dodatkowe opłaty mogą stanowić małą lub dużą część ceny całkowitej kredytu.
Jaki kredyt można wliczyć w koszty?
Warto zaznaczyć, że kredyt zaciągany przez przedsiębiorcę w celu sfinansowania prywatnych wydatków nie jest kredytem firmowym. Odsetki, prowizja, ani też ubezpieczenie takiego kredytu nie mogą być wliczone w koszty firmy. Aby takie działanie było możliwe, zaciągnięty kredyt musi związany z działalnością i jej wydatkami. Jest to tzw. kredyt celowy, w przypadku którego, w umowie widnieją zapisy mówiące o tym, jak wydać otrzymane środki. Udzielenie prywatnej pożyczki między przedsiębiorcą a inną osobą pracującą w firmie, nie będzie uznawane zaliczane do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Nie jest konieczne, aby dany produkt był bankowym kredytem, aby jako koszt prowadzenia działalności uznać jego prowizję i odsetki. Może to być także pożyczka lub chwilówka. Obecnie wiele pożyczkodawców rozszerza swoją ofertę także o pożyczki dla firm, które cechują się dużą kwotą finansowania i warunkami spłaty dogodnymi dla przedsiębiorców. Dodatkowe opłaty takiej chwilówki mogą być wliczone w koszty firmy.
Odsetki i prowizja kredytu firmowego – co warto wiedzieć?
Wybierając kredyt dla firm, warto zwrócić uwagę na wysokość poszczególnych elementów. Rozeznanie się w ofercie kredytów i pożyczek dla przedsiębiorców może wydawać się czasochłonne, ale na szczęście stan faktyczny jest nieco inny. Obecnie wiele portali o tematyce finansowej ma swój własny ranking kredytów firmowych, dzięki któremu zainteresowani przedsiębiorcy trafią jedynie na wartościowe usługi.
Szczególnie istotna jest w tym kontekście wartość RRSO, czyli Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania. Wskaźnik ten pokazuje procentowo, jakie będą faktyczne koszty, wliczając w to wszelkie opłaty, w tym odsetki i prowizję, które można wliczyć w koszty firmy. Korzystając z internetowych zestawień, przyszły kredytobiorca oszczędza swój cenny czas i wybiera najlepszy produkt finansowy, dopasowany do jego potrzeb.
Nie tylko odsetki kredytu – co można jeszcze wliczyć w koszty?
Koszty firmy to kwestia wielu wydatków i działań. Warto sprawdzić, co można uznać jako koszt prowadzenia działalności gospodarczej, aby lepiej określić jej sytuację. Poniżej przedstawiamy listę wydatków, które przedsiębiorca może zaliczyć do tej kategorii.
Co można wliczyć w koszty firmy?
- Samochód – wliczyć w koszty firmy można zarówno pojazd kupiony tradycyjną metodą, jak i zakupiony poprzez leasing. Dotyczy to również wydatków związanych z konserwacją auta i materiałami eksploatacyjnymi (np. paliwo).
- Telefon komórkowy – służbowy telefon można wliczyć w koszty firmy, ponieważ jest to narzędzie wręcz niezbędne i niezastąpione w komunikacji z innymi osobami. Dotyczy to nie tylko zakupu samego urządzenia, lecz także zasilenia numeru określoną kwotą, w celach przeprowadzania rozmów i wysyłania wiadomości służbowych.
- Połączenie z internetem – podobnie jak w przypadku telefonu komórkowego, tak i dostęp do sieci jest w wielu przypadkach niezbędny. Niezależnie od tego czy będzie do internet przewodowy lub bezprzewodowy, całość wliczyć można w koszty firmy.
- Komputer i oprogramowanie – wiele branż nie mogłoby istnieć bez komputerów i urządzeń elektronicznych, toteż są to koszty prowadzenia działalności. Oprogramowanie, takie jak pakiet biurowy i programy antywirusowe, również należy do kategorii kosztów prowadzenia działalności.
Lista składników, które można uznać za koszty związane z prowadzeniem firmy, zależy tak naprawdę od typu działalności. W branży budowlanej może to być np. zakup odpowiedniej odzieży ochronnej, z kolei miejsca przeznaczone do pracy biurowej mogą wliczyć w koszt zakup odpowiednich urządzeń.
Kredyt firmowy – czym różni się od zwykłego?
Dlaczego banki i firmy pożyczkowe oferują inne produkty klientom indywidualnym, a inne przedsiębiorcom? Powodem takiego stanu rzeczy są różnice w możliwościach finansowych obu grup klientów, a także inny cel takiej pożyczki. Poza samym faktem, że odsetki i prowizję kredytu firmowego można wliczyć w koszty firmy, różnice dotyczą także innych aspektów. Przykładowo, kredyt dla firm cechuje się wyższą kwotą finansowania niż zwykły kredyt gotówkowy, a także dłuższym czasem spłaty. Jest to usługa o zdecydowanie większej skali, a kwoty mogą opiewać nawet na kilka milionów złotych.
Odsetki i prowizja zwykłego kredytu przeznaczonego dla klientów indywidualnych również może być wliczona przez przedsiębiorcę w koszty. Jedynym warunkiem jest przeznaczenie otrzymanych środków na cele związane z działalnością, toteż może być konieczne udokumentowanie wszelkich wydatków. Zazwyczaj jednak takie postępowanie nie jest korzystne, ponieważ specjalnie przygotowany kredyt dla firm jest zazwyczaj wygodniejszy i atrakcyjniejszy z punktu widzenia przedsiębiorcy.
Czy każdy przedsiębiorca może wliczyć kredyt w koszty firmy?
Z reguły możliwość wliczenia odsetek, prowizji, i innych dodatkowych opłat, dostępna jest dla każdego przedsiębiorcy. Problemem może być natomiast samo uzyskanie kredytu, ponieważ banki znane są z restrykcyjnych wymagań, stawianych przed swoimi użytkownikami. Wysoka zdolność kredytowa, odpowiednie dochody działalności, a także wiele innych czynników brane są pod uwagę. Ci, którzy spotkali się z negatywną decyzją kredytową ze strony banku powinni rozejrzeć się za alternatywą. Taką są np. pozabankowe pożyczki, dostępne także dla firm. Opłaty obowiązujące w przypadku uzyskanej chwilówki również mogą być wliczone w koszty firmy.
Niestety, istnieje pewien wyjątek od wyżej wspomnianej reguły. Przedsiębiorcy nie mogą uznać odsetek i prowizji za koszt prowadzenia działalności, jeśli kredyt został zaciągnięty na cele inwestycyjne. W takim przypadku nie tylko kwota finansowania, ale też wszelkie dodatkowe opłaty nie będą stanowić przychodu podatkowego.