Jak zwrócić bilet PKP? Wszystko, co należy wiedzieć

PKP

Podróż pociągiem ma wiele zalet – jest stosunkowo niedroga i dostępna dla osób bez prawa jazdy. Nie przyczynia się także do zanieczyszczania środowiska w takim stopniu, jak samochody osobowe. Nie zawsze jednak wszystko idzie zgodnie z planem, przez co może zdarzyć się sytuacja, gdzie bilet PKP nie zostanie wykorzystany. Zwrot biletu pozwoli klientowi odzyskać środki, dlatego w dzisiejszym artykule opiszemy tą procedurę krok po kroku, żeby rozwiać wątpliwości naszych czytelników.

Kto może dokonać zwrotu biletu?

Każdemu klientowi przysługuje prawo do zwrotu biletu. Niezależnie od typu biletu i metody jego nabycia, klient może odzyskać swoje pieniądze. Należy jednak pamiętać o tym, że czas na zwrot kończy się kiedy do odjazdu pociągu zostało 5 minut. W przypadku biletów wydanych według oferty specjalnej, czas ten skraca się do trzech dni przed planowanym dniem odjazdu pociągu. Warto jest więc pilnować terminów, ponieważ może okazać się że zwrot będzie niemożliwy, a klient straci swoje pieniądze. Decyzja odnośnie zwrotu powinna być ostateczna, ponieważ proces ten jest nieodwracalny.

Bilet PKP – jak go zwrócić?

Mimo iż każdy klient może odzyskać pieniądze z niewykorzystanego biletu PKP, to procedura uzyskiwania środków wygląda inaczej w zależności od tego, jak został nabyty bilet.

Zwrot biletu zakupionego przez internet

Najprostszą metodą na odzyskanie środków z tak zakupionego biletu PKP jest skorzystanie z linku, który został wysłany klientowi już na etapie kupowania biletów. Można to zrobić także poprzez skorzystanie ze swojego konta internetowego, do którego można zalogować się na stronie PKP. Konto jest całkowicie opcjonalne, i nie jest wymagane do zakupu ani zwrotu, jednak znacznie przyspiesza przebieg całej procedury. Istnieje także możliwość zwrotu biletu stacjonarnie, ale w tym celu trzeba udać się do specjalnej kasy PKP Intercity. Listę kas można przeszukać na tej stronie – link.

W specjalnej zakładce “opłacone” dostępnej po zalogowaniu się poprzez stronę lub link z wiadomości mailowej, dostępna będzie opcja “Rezygnuj”. To za jej pomocą klient zostanie przeprowadzony przez proces zwrotu biletu i odzyskiwania należności. Zależnie od wybranej przy zakupie biletu metody płatności czas oczekiwania na zwrot środków może się różnić. Przykładowo, jeżeli klient zapłacił kartą, to swoje pieniądze odzyska dopiero w kolejnym dniu, ponieważ przelew musi zostać zaksięgowany.

Uwaga!: System e-IC jest niedostępny w godzinach 23:45 – 00:30, ze względu na codzienną przerwę techniczną. Zalogowanie się do systemu i zwrot biletu nie będą możliwe o tej porze.

Zwrot biletu zakupionego stacjonarnie

Bilety kupione w kasie PKP można zwrócić w dowolnej kasie biletowej na terenie całej Polski. Klient przekazuje swój bilet do okienka kasy, po czym otrzymuje on środki. Pieniądze odzyskane poprzez zwrot można wówczas wykorzystać na zakup następnego biletu, bądź przeznaczyć na inny cel.

Ile pieniędzy otrzymam za zwrot biletu PKP?

Niestety, zwrot pieniędzy za bilet PKP nie oznacza otrzymania całej kwoty z powrotem. Zarówno bilety zakupione w kasach PKP, jak i drogą internetową pozwalają na odzyskanie jedynie 85% przeznaczonej na nie kwoty. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy kurs pociągu został anulowany z przyczyn niezależnych od klientów. Wówczas możliwe jest odzyskanie całych poniesionych kosztów.

Wniosek o zwrot należności za niewykorzystane bilety

Mimo, iż bilet należy zwrócić nie później niż 5 minut przed odjazdem pociągu, to na złożenie wniosku o zwrot pieniędzy jest znacznie więcej czasu. Klienci mogą wnioskować o zwrot należności nie później, niż rok od dnia wykonania przewozu. Podstawą do zwrotu biletów jest poświadczenie o rezygnacji z podróży lub dokonanie rezygnacji w internetowym systemie e-IC. Wnioski rozpatrywane są indywidualnie, i zależnie od okoliczności decyzja może być pozytywna bądź negatywna. W wyjątkowych sytuacjach istnieje nawet możliwość odzyskania środków za bilet na pociąg, który już odjechał.

Wnioski wraz z załącznikami można składać:

  • osobiście – w formie pisemnej, w każdym punkcie odprawy PKP Intercity
  • elektronicznie – za pośrednictwem formularza reklamacyjnego
  • listownie – na adres PKP Intercity S.A: Aleje Jerozolimskie 142 A, 02-305 Warszawa

Pandemia a zwrot biletów

Z powodu obecnie trwającej pandemii wirusa COVID-19, firma PKP Intercity dokonała zmian w systemie zwrotu biletów. Potrącenie odstępne nie obowiązuje w przypadku zwrotu biletów na przejazdy odbywające się 5 marca 2020 roku i później. Oznacza to, że podczas sytuacji pandemicznej klienci odzyskują 100% kwoty przeznaczonej na bilet. Dotyczy to tylko biletów zakupionych przed owym rozporządzeniem, tj. przed 4 marca 2020 roku.

Jakie bilety można zwrócić bez potrącenia odstępnego?

  • bilety jednorazowe
  • bilety weekendowe
  • bilety sieciowe
  • bilety okresowe i odcinkowe
Tomasz Marczewski
Tomasz Marczewski
Specjalista SEM i SEO. Jego celem jest pomagać osobom zadłużonym i dostarczać im odpowiedzi na wszystkie pytania związane z finansami osobistymi. Pasjonat podróży, motoryzacji i technologii blockchain. Zobacz pozostałe artykuły autora

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły