Podczas kontaktu telefonicznego pracownicy banków i innych instytucji często mogą prosić o podanie pewnych danych. Niestety, korzystają z tego oszuści, którzy coraz częściej próbują podszyć się pod pracownika banku. Jak uniknąć wyłudzenia pieniędzy i cennych danych osobowych w takich sytuacji? O jakie dane poprosi nas pracownik banku, gdy to rzeczywiście on do nas zadzwoni? Jak ustrzec się przed oszustami tego typu? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym wpisie.
Jak rozpoznać, że dzwoni do nas oszust?
Nie możemy zignorować każdej próby kontaktu osoby podającej się za pracownika banku. W niektórych sytuacjach rzeczywiście bank może mieć do nas przecież jakąś sprawę lub chce przedstawić ofertę. Istnieją jednak sposoby na rozpoznanie, że dzwoni do nas oszust. Przede wszystkim, banki zwykle dzwonią z określonych numerów telefonów, które jesteśmy w stanie zweryfikować w Internecie. Kiedy nie mamy takiej możliwości, pamiętajmy, że bank raczej nie będzie korzystał z numeru zastrzeżonego (numer prywatny). Także słaba jakość połączenia i niezbyt dobrze słyszalny głos rozmówcy powinien powodować podwyższoną ostrożność. Wszystkie banki, instytucje finansowe, czy na przykład operatorzy telefonii komórkowej posiadają przecież bardzo zaawansowane systemy w swoich call center, na które wydają wiele środków.
Jeżeli rozmówca zapyta o TE dane, od razu się rozłącz!
Na wstępie pracownik banku powinien się przedstawić i powiedzieć, z jakiej instytucji dzwoni. Jeżeli tego nie zrobi – powinno to wzbudzić pewne podejrzenia. Jeżeli poda natomiast nazwę firmy, z której usług nie korzystamy – również powinniśmy się natychmiast rozłączyć.
W przypadku kontaktu z klientami banku, przedstawiciel banku zwykle chce zweryfikować, z kim rozmawia. W tym celu zawsze prosi jedynie o podanie pewnych informacji, które zna jedynie klient banku oraz sam bank. Mogą być nimi takie dane, jak nazwisko panieńskie matki, data urodzenia, czy informacja o posiadaniu lub nie pewnych usług w tym banku (na przykład: “Czy ma pani w naszym banku kredyt na samochód?”). Takie informacje są w zupełności wystarczające dla pracownika banku.
O co pytają oszuści? W ich przypadku wspomniane wcześniej informacje byłyby zupełnie bezużyteczne. Najczęściej próbują uzyskać dostęp do bankowości elektronicznej – login, hasło, czy adres e-mail podany w danych konta. Oszust może również poprosić o wygenerowanie kodu BLIK, czy tokenu SMS niezbędnego do weryfikacji różnych operacji w bankowości elektronicznej. Pamiętaj – przedstawiciel banku nigdy nie zapyta o takie dane!
Sposób działania oszusta metodą “na pracownika banku”
Jak działają osoby podszywające się pod pracownika banku? Zwykle próbują wywołać u swojego rozmówcy silne emocje. Wtedy większość z nas podejmuje decyzje w pośpiechu, często nie do końca przemyślane. Na to właśnie liczą oszuści! Częstym scenariuszem, o którym możemy dowiedzieć się z relacji osób naciągniętych metodą “na pracownika banku” (a czasem informacje takie przekazują same banki) jest informacja o rzekomym włamaniu na nasze konto bankowe. Aby zapobiec utracie środków powinniśmy podać “pracownikowi banku”, często podającemu się za osobę odpowiedzialną za bezpieczeństwo, dane dostępowe do banku.
Częstym scenariuszem w przypadku telefonu od nieznajomego bywa też informacja o rzekomej pożyczce, którą ktoś próbował wziąć podając dane klienta banku. W celu weryfikacji, oszust podający się za pracownika banku prosi o podanie różnych danych. Dzięki nim sam może spróbować wziąć pożyczkę, czy chwilówkę online. Często w tym celu podrobił dowód osobisty. Zapraszamy do zapoznania się z artykułem jak zapobiec wyłudzeniu kredytu.
Co zrobić, aby sprawdzić czy dzwonił do nas bank, czy oszust?
Kontaktował się z Tobą pracownik banku, ale nie jesteś pewien, czy to nie oszust? Co zrobić w takiej sytuacji? Jeżeli w przypadku wystąpienia jakichkolwiek wątpliwości rozłączyłeś się – podjąłeś dobrą decyzję. Możesz wtedy samodzielnie spróbować skontaktować się z bankiem, korzystając ze znanego Ci numeru telefonu do banku. Można też znaleźć taki numer na stronie www banku. W rozmowie z przedstawicielem banku możesz opisać pokrótce sytuację. Pracownik banku prawdopodobnie będzie wiedział, czy to jego kolega lub koleżanka z pracy próbował do Ciebie dzwonić i w jakiej sprawie.
Jeśli to nie bank do Ciebie dzwonił, może to oznaczać próbę wyłudzenia danych przez oszustów. Nie przejmuj się – jeżeli nie podałeś im żadnych danych, nic Ci nie grozi. Jeśli natomiast udzieliłeś oszustowi pewnych informacji, których może użyć w celu dostępu do Twojego konta, a nawet zaciągnięcia jakiegoś zobowiązania finansowego, musisz działać. Warto jak najszybciej zmienić dane dostępowe do konta bankowego, a także powiązanej skrzynki e-mail (zmiana hasła). Możesz również zastrzec kartę płatniczą lub kredytową, jeśli przekazałeś jej dane. Jeśli udostępniłeś oszustowi dane z dokumentu tożsamości (numer dowodu, PESEL), warto zastrzec dokument kontaktując się z Policją. Uniemożliwi to wzięcie pożyczki na Twoje dane.
Zobacz też, jak sprawdzić czy oszust nie wziął pożyczki na Twoje dane.
505625037 ten nr do mnie dzwonił, również próba wyłudzenia danych
Ja miałam telefon od Wiktora Malinowskiego, PKO BP, z numeru 501905650 z informacją o złożonym na moje dane wniosku kredytowym na 6000. Nie jestem nawet klientką banku.
u mnie podobna sytuacja, dzwoniła kobieta z rosyjskim akcentem ze ktoś próbował wziąć pożyczkę 15 tys z tel Motorola 😉 numer 501048736. I chciala żebym połączyła się na whatsappie z infolinia techniczna, wysłała link 😉 Niezle bajki wciskała. Ale pewnie są tacy którzy dadzą się niestety nabrać
Do mnie w jeden dzień dzwonił niby z Banku Pekao SA z białoruskim akcentem z nr 503815478 (niby ktoś złożył wniosek o pożyczkę 15000 tylko tam nie mam już konta od lat) jak go obśmiałem i się rozłączyłem to próbował jeszcze raz i dzwonił z następnego nr 503812375.
Dzień później dzwonił Polak niby z komendy policji w sprawie hackerów tylko z nr zastrzeżonego
do mnie też przed chwilą dzwoniła babka z bardzo wyraźnym, ruskim akcentem, z numeru zastrzeżonego i wali że ktoś z gdańska z telefonu Motorola próbował wziąć pożyczkę na 15 tysięcy, no błagam🤣 Bank zgłosi to na policję a ja będę musiał anulować prośbę o pożyczkę z jakiegoś linku który ona mi wyśle. Już wiedziałem i niezłą bekę z niej miałem. Ale starała się uwiarygodnić to oszustwo mówiąc, że za chwilę poda swoje imię, nazwisko i numer pracownika, będzie mi to potrzebne gdy zadzwoni policja🤣 I tak dzwoniła do mnie Maja Lisiecka, „pracownik banku PKO”. No ale jak patrzę i słucham wyborców pis, to wiem że oszuści mają kogo zrobić na pracownika banku.
Zapytajcie się następnym razem o jedno. Przerywam jej w połowie wywodu i mówię, z jakiej placówki pani dzwoni, adres, szybko… Słychać, myśli… Ale co pan taki nerwowy, ja dzwonię w imieniu banku w bardzo poważnej sprawie🤣🤣🤣 Potem to już sobie jaja z niej zacząłem robić udając debila. Och jak dobrze że pani zadzwoniła, bo wie pani, teraz tyłu oszustów a ja mam dużo pieniędzy na koncie ze spadku po dziadkach, jak mogę to zabezpieczyć? Modlę się codziennie do buddy bo taki schorowany jestem, nie mam na co tego majątku wydać, zostanie pani moją żoną?🤣🤣🤣
Dziś dzwonił i pytał czy składałem wniosek o pozyczke-pierw powiedziałem TAK a On czy potwierdzam złożęnie wniosku to znów powiedziałem że tak. To On dziękuję i do widzenia. Więc mówię do niego że żadnego wniosku nie składałem itp a On że za późno że już potwierdziłem.A ja dalej że nie że to tylko zart a On że zglosi na Policje.Nie ważne. Pytanie czy jak mu to potwierdziłem to On może to jakoś wykorzystać?
Oszust, podający się za pracownika banku PKO BP, dzwonił do mnie z numeru: 502662938.
Informował, że na moje dane został złożony wniosek kredytowy na kwotę 20 tysięcy złotych.
Kazał sprawdzać konto, ale powiedziałem, że nie mam w obecnej chwili takiej możliwości.
Miał zadzwonić później. Ja od razu zadzwoniłem sam do banku i okazało się, że bank nie dzwoni w takich sprawach, a ponadto żadnego wniosku na moje dane nie ma, a to była próba oszustwa (pewnie próbował by wyłudzić dane, albo podesłać oprogramowanie „zabezpieczające”).
nr +48 32 3643711 dzwonił z Banku BP z informacją wyłudzenia z mojego konta 800zł .Biedak z akcentem wschodnim powiedziałam ,że zgłaszam na Policję beszczelny typ
powiedział : Bank będzie Pani zgłaszała !!! ?
+48576967649 oszust pko
numer takiego oszusta: 885 886 383
świński ukraiński akcent pyta o dane bankowe.