Fałszywe telefony z banku – ostrzegamy! Co robić gdy dzwoni oszust?

fałszywe telefony

Podczas kontaktu telefonicznego pracownicy banków i innych instytucji często mogą prosić o podanie pewnych danych. Niestety, korzystają z tego oszuści, którzy coraz częściej próbują podszyć się pod pracownika banku. Jak uniknąć wyłudzenia pieniędzy i cennych danych osobowych w takich sytuacji? O jakie dane poprosi nas pracownik banku, gdy to rzeczywiście on do nas zadzwoni? Jak ustrzec się przed oszustami tego typu? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym wpisie.

Jak rozpoznać, że dzwoni do nas oszust?

Nie możemy zignorować każdej próby kontaktu osoby podającej się za pracownika banku. W niektórych sytuacjach rzeczywiście bank może mieć do nas przecież jakąś sprawę lub chce przedstawić ofertę. Istnieją jednak sposoby na rozpoznanie, że dzwoni do nas oszust. Przede wszystkim, banki zwykle dzwonią z określonych numerów telefonów, które jesteśmy w stanie zweryfikować w Internecie. Kiedy nie mamy takiej możliwości, pamiętajmy, że bank raczej nie będzie korzystał z numeru zastrzeżonego (numer prywatny). Także słaba jakość połączenia i niezbyt dobrze słyszalny głos rozmówcy powinien powodować podwyższoną ostrożność. Wszystkie banki, instytucje finansowe, czy na przykład operatorzy telefonii komórkowej posiadają przecież bardzo zaawansowane systemy w swoich call center, na które wydają wiele środków.

Jeżeli rozmówca zapyta o TE dane, od razu się rozłącz!

Na wstępie pracownik banku powinien się przedstawić i powiedzieć, z jakiej instytucji dzwoni. Jeżeli tego nie zrobi  – powinno to wzbudzić pewne podejrzenia. Jeżeli poda natomiast nazwę firmy, z której usług nie korzystamy – również powinniśmy się natychmiast rozłączyć.

W przypadku kontaktu z klientami banku, przedstawiciel banku zwykle chce zweryfikować, z kim rozmawia. W tym celu zawsze prosi jedynie o podanie pewnych informacji, które zna jedynie klient banku oraz sam bank. Mogą być nimi takie dane, jak nazwisko panieńskie matki, data urodzenia, czy informacja o posiadaniu lub nie pewnych usług w tym banku (na przykład: “Czy ma pani w naszym banku kredyt na samochód?”). Takie informacje są w zupełności wystarczające dla pracownika banku.

O co pytają oszuści? W ich przypadku wspomniane wcześniej informacje byłyby zupełnie bezużyteczne. Najczęściej próbują uzyskać dostęp do bankowości elektronicznej – login, hasło, czy adres e-mail podany w danych konta. Oszust może również poprosić o wygenerowanie kodu BLIK, czy tokenu SMS niezbędnego do weryfikacji różnych operacji w bankowości elektronicznej. Pamiętaj – przedstawiciel banku nigdy nie zapyta o takie dane!

Sposób działania oszusta metodą “na pracownika banku”

Jak działają osoby podszywające się pod pracownika banku? Zwykle próbują wywołać u swojego rozmówcy silne emocje. Wtedy większość z nas podejmuje decyzje w pośpiechu, często nie do końca przemyślane. Na to właśnie liczą oszuści! Częstym scenariuszem, o którym możemy dowiedzieć się z relacji osób naciągniętych metodą “na pracownika banku” (a czasem informacje takie przekazują same banki) jest informacja o rzekomym włamaniu na nasze konto bankowe. Aby zapobiec utracie środków powinniśmy podać “pracownikowi banku”, często podającemu się za osobę odpowiedzialną za bezpieczeństwo, dane dostępowe do banku.

Częstym scenariuszem w przypadku telefonu od nieznajomego bywa też informacja o rzekomej pożyczce, którą ktoś próbował wziąć podając dane klienta banku. W celu weryfikacji, oszust podający się za pracownika banku prosi o podanie różnych danych. Dzięki nim sam może spróbować wziąć pożyczkę, czy chwilówkę online. Często w tym celu podrobił dowód osobisty. Zapraszamy do zapoznania się z artykułem jak zapobiec wyłudzeniu kredytu.

Co zrobić, aby sprawdzić czy dzwonił do nas bank, czy oszust?

Kontaktował się z Tobą pracownik banku, ale nie jesteś pewien, czy to nie oszust? Co zrobić w takiej sytuacji? Jeżeli w przypadku wystąpienia jakichkolwiek wątpliwości rozłączyłeś się – podjąłeś dobrą decyzję. Możesz wtedy samodzielnie spróbować skontaktować się z bankiem, korzystając ze znanego Ci numeru telefonu do banku. Można też znaleźć taki numer na stronie www banku. W rozmowie z przedstawicielem banku możesz opisać pokrótce sytuację. Pracownik banku prawdopodobnie będzie wiedział, czy to jego kolega lub koleżanka z pracy próbował do Ciebie dzwonić i w jakiej sprawie.

Jeśli to nie bank do Ciebie dzwonił, może to oznaczać próbę wyłudzenia danych przez oszustów. Nie przejmuj się – jeżeli nie podałeś im żadnych danych, nic Ci nie grozi. Jeśli natomiast udzieliłeś oszustowi pewnych informacji, których może użyć w celu dostępu do Twojego konta, a nawet zaciągnięcia jakiegoś zobowiązania finansowego, musisz działać. Warto jak najszybciej zmienić dane dostępowe do konta bankowego, a także powiązanej skrzynki e-mail (zmiana hasła). Możesz również zastrzec kartę płatniczą lub kredytową, jeśli przekazałeś jej dane. Jeśli udostępniłeś oszustowi dane z dokumentu tożsamości (numer dowodu, PESEL), warto zastrzec dokument kontaktując się z Policją. Uniemożliwi to wzięcie pożyczki na Twoje dane.

Zobacz też, jak sprawdzić czy oszust nie wziął pożyczki na Twoje dane.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły