Czy można sprawdzić stan konta w bankomacie?

Bankomat

Aby sprawdzić stan konta, najczęściej sięgamy po smartfon, gdzie zainstalowana jest aplikacja mobilna banku. Alternatywną opcją jest zalogowanie się do bankowości elektronicznej przy użyciu przeglądarki internetowej. Sytuacja komplikuje się, gdy nie mamy dostępu do żadnych urządzeń elektronicznych. W takim przypadku niezwykle pomocny okaże się bankomat. W dalszej części tekstu dowiecie się, czy można sprawdzić stan konta w bankomacie i z jakimi kosztami się to wiąże. 

Czy bankomat pokazuje stan konta?

Bankomaty w Polsce pozwalają na sprawdzenie stanu konta. Dotyczy to zarówno urządzeń należących do sieci Euronet i Planet Cash, jak i tych udostępnianych przez same banki. Możemy więc, niezależnie od regionu Polski, sprawdzić nasze saldo wybierając się do najbliższego bankomatu

Niestety, aby sprawdzić stan konta w bankomacie, konieczne może okazać się uiszczenie dodatkowej opłaty. Jej wysokość zależna jest od samej instytucji bankowej, dlatego w pierwszej kolejności warto przyjrzeć się innym bezpłatnym opcjom. 

Stan konta bankowego możemy sprawdzić:

  • dzwoniąc na infolinię banku,
  • udając się bezpośrednio do placówki,
  • korzystając z bankowości elektronicznej i mobilnej,
  • poprzez bankomat.

Jak sprawdzić stan konta w bankomacie? 

Aby zobaczyć stan swojego konta wystarczy włożyć swoją kartę płatniczą do bankomatu i wprowadzić właściwy kod PIN. Następnie należy wybrać opcję oznaczoną najczęściej jako “sprawdź saldo rachunku”. Informacje o rachunku zobaczymy na wyświetlaczu danej maszyny. Po sprawdzeniu salda, możemy wyjąć kartę z urządzenia. 

W tym miejscu warto wspomnieć o pewnym haczyku, jaki może obciążyć nas dodatkowymi kosztami. Mowa o opcji dołączenia wydruku stanu konta, która często jest płatna. Co więcej, poszczególne sieci bankomatów domyślnie sugerują wypłatę środków połączoną z wyświetleniem zaktualizowanego salda, co również może wiązać się z dodatkową prowizją. 

Czy sprawdzenie salda w bankomacie jest płatne?

Opłaty związane ze sprawdzeniem salda w bankomacie nie są ujednolicone. Banki różnie podchodzą do tej kwestii, toteż w przypadku niektórych instytucji nie spotkamy się z żadnymi opłatami, przy innych zaś dodatkowe prowizje będą obowiązywały zawsze. Zobaczmy, jak kształtują się koszty związane ze sprawdzeniem stanu konta dla poszczególnych banków. 

Sprawdzenie stanu konta w bankomacie jest:

  • całkowicie darmowe:
    • PKO Bank Polski
    • Volkswagen Bank
    • BNP Paribas
    • Inteligo
  • darmowe w bankomatach własnych:
    • Citi Handlowy (5 zł w bankomatach obcych, z wyjątkiem dla kont Citigold i Citigold Private Client)
    • Bank Pekao (1 zł w bankomatach obcych)
    • Bank Millennium (0,50 zł w bankomatach Santander Bank Polska i Planet Cash, 2 zł w pozostałych bankomatach w Polsce i za granicą)
    • ING Bank Śląski (razem z bankomatami sieci Planet Cash)
  • płatne zależnie od rodzaju konta:
    • Citi Handlowy – 5 zł (darmowe dla kont  Citigold i Citigold Private Client)
    • Alior Bank – 5 zł (darmowe dla Kont Elitarnych)
    • Credit Agricole – 6 zł (darmowe dla Kont VIP)
    • mBank – 5 zł (darmowe dla eKont możliwości)
    • Santander Bank – 2 zł (darmowe dla Kont Select i Kont Santander Max poniżej 13 roku życia)
    • BOŚ Bank – 3 zł (darmowe dla Kont VIP) 
  • bezwzględnie płatne:
    • VeloBank – 1,50 zł
    • Toyota Bank – 2 zł
    • Nest Bank – 5 zł

Wysokość prowizji dla danej instytucji bankowej można sprawdzić m.in. na stronie internetowej banku, zaglądając w tabelę opłat. Z reguły dodatkowe koszty, jeśli są naliczane, nie są przesadnie duże – wynoszą maksymalnie 5 złotych. Mimo tego, warto wcześniej sprawdzić cennik banku, aby na miejscu nie być zaskoczonym nieoczekiwanym wydatkiem. 

Które banki mają najwięcej bezpłatnych bankomatów? W naszym osobnym wpisie znajdziecie odpowiedź na to pytanie:

Banki z największą siecią bezpłatnych bankomatów

Kiedy sprawdzenie salda w bankomacie nie będzie możliwe?

Jeżeli chcemy sprawdzić stan konta w bankomacie, a urządzenie odmawia nam takiej opcji, możemy zastanawiać się, co jest tego przyczyną. Najczęściej nie jest to winą użytkownika, lecz polityki prywatności danego banku. Nie każda instytucja jest skłonna do udostępniania danych o klientach podmiotom trzecim, ograniczając opcję sprawdzenia salda jedynie do bankomatów własnych. 

Sprawdzenie stanu konta może być niemożliwe, kiedy do urządzenia wsadzimy kartę inną, niż płatnicza. Jeżeli mamy przy sobie kartę kredytową, wielowalutową lub inny niestandardowy instrument płatniczy, to musimy liczyć się z tym, że taka opcja nie zawsze będzie dostępna. 

Jak sprawdzić pozostały limit na karcie w bankomacie?

Przy kartach kredytowych niezwykle przydatną opcją jest sprawdzenie pozostałego limitu. Cała procedura wygląda bardzo podobnie co przy zwykłych kartach płatniczych – należy włożyć kartę do urządzenia, wprowadzić PIN i wybrać za pomocą interfejsu odpowiednią opcję. Niestety, i w tym przypadku bank może naliczyć prowizję za skorzystanie z usługi. 

Ile wynosi prowizja za sprawdzenie limitu na karcie?

  • Alior Bank – 1 zł
  • BNP Paribas – 3 zł (wszystkie karty oprócz Word Elit, gdzie opłata wynosi 0 zł)
  • ING Bank Śląski – brak możliwości 
  • mBank – 5 zł
  • Millennium Bank -0 zł bankomaty własne i 2 zł urządzenia obce
  • PEKAO SA – 0 zł urządzenia własne
  • PKO BP – brak możliwości
  • Santander Bank – 0 zł
  • BOŚ Bank – brak możliwości
  • Bank Pocztowy – 0 zł
  • Citi Handlowy – 0 zł
  • Credit Agricole – 5 zł (dla wszystkich kart oprócz Visa/Mastercard Gold)
  • VeloBank – 1 zł (dla wszystkich kart oprócz Platinum i Elite)

Stan konta w bankomacie – podsumowanie

Niestety, za tak podstawową opcję jak sprawdzenie stanu konta nadal pobiera się opłaty. Jeżeli jesteście klientami banku, który nalicza prowizję za sprawdzenie salda, o wiele rozsądniej będzie nosić przy sobie naładowany smartfon z zainstalowaną aplikacją lub udać się do najbliższej placówki, jeśli ta jest niedaleko. 

Bankomaty czasem naliczają opłaty również za wpłatę i wypłatę środków, czy też za zmianę kodu PIN do karty. Na szczęście nie jest to regułą – spora część banków komercyjnych nie obarcza użytkowników zbędnymi kosztami. Miejmy nadzieję, że z czasem coraz więcej instytucji zdecyduje się na taki krok.

Cezary Mański
Cezary Mański
Pasjonat popkultury, finansów i nowych technologii. Uwielbia słowo pisane, ceni sobie spokojne i rozsądne podejście do życia. Największą satysfakcję przynosi mu rozwijanie własnych kompetencji. Zobacz pozostałe artykuły autora

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły