Co zrobić, gdy zapomnimy loginu lub hasła do konta bankowego?

hasło do konta bankowego

Dostęp do rachunku bankowego poprzez aplikację lub stronę internetową jest bardzo wygodnym rozwiązaniem. Jednocześnie konieczne jest uwierzytelnienie w postaci podania prawidłowego loginu i hasła na stronie logowania. Pamięć bywa zawodna i nietrudno jest zapomnieć o prawidłowych danych do logowania. Co zrobić, gdy wprowadzone hasło lub login okaże się niepoprawne? Jak sobie poradzić w sytuacji, gdy wskutek zbyt wielu nieprawidłowych prób dojdzie do blokady konta?

Dostęp do konta przez Internet

Instytucja banków istnieje już od bez mała 550 lat, kiedy to włoscy handlarze rozwijali usługi kredytowo-depozytowe. Monety były deponowane u jednego z kupców, który wystawiał potwierdzenie, a następnie możliwe było odebranie depozytu u innego bankiera. Dziś nie sposób wyobrazić sobie funkcjonowanie bez banków, które pełnią szereg istotnych ról. Poza udzielaniem kredytów i przyjmowaniem depozytów, oferowane są instrumenty inwestycyjne, lokaty oszczędnościowe, a nawet wsparcie w usługach administracyjnych. Konta premium i private banking oferują także osobistych doradców finansowych, wsparcie konsjerża i wiele innych udogodnień. Niezależnie od tego, czy dysponujemy rachunkiem firmowym, osobistym czy inwestycyjnym, mamy możliwość logowania się do konta bankowego. Zlecanie przelewów, otwieranie lokat, polecenie zakupu papierów wartościowych – to wszystko załatwimy całkowicie online. Co więcej, niektóre banki oferują całkowicie zdalne udzielenie kredytu gotówkowego – wystarczy tylko odpowiednie uwierzytelnienie całej operacji.

Polska jako lider bankowości elektronicznej

Część osób może z niedowierzaniem przeczytać powyższy tytuł – Polki i Polacy jako liderzy bankowości elektronicznej? Tak – przodujemy pod tym względem nie tylko w Europie, ale też na świecie, co podkreśla branża fintech. Potwierdzają to raporty niezależnych instytucji finansowych, w tym także badanie przeprowadzone przez firmę Mastercard. Niemal każda osoba z dostępem do Internetu przynajmniej raz skorzystała z opcji logowania się na swój rachunek bankowy. Blisko 60% osób przyznaje, że z tego rozwiązania korzysta regularnie, czyli minimum jeden raz w tygodniu. Około połowa internautów używa nie tylko sieci Internet, ale także aplikacji mobilnych dostępnych na smartphone’a. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ bankowość elektroniczna postrzegana jest jako wygodniejsza alternatywa dla osobistych wizyt w placówce czy oddziale banku. W parze z wygodą idzie oszczędność czasu – możemy wykonać większość bankowych rzeczy bez wychodzenia z domu. Jednocześnie aż 3 na 4 respondentów uważa, że bankowość elektroniczna to bezpieczne rozwiązanie.

Jak się zalogować do bankowości internetowej?

Na wysoki wynik poczucia bezpieczeństwa bez wątpienia wpływa konieczność uwierzytelniania i autoryzacji logowania. Oznacza to, że każdorazowo logując się do e-bankowości, musimy podać swój identyfikator oraz hasło dostępu. Identyfikator to ciąg cyfr, który otrzymujemy w formie pakietu aktywacyjnego przy podpisaniu umowy o prowadzenie rachunków bankowych. Jest on stale przypisany do naszego ID klienta do momentu, aż przeprowadzimy procedurę odzyskiwania konta. Hasło z kolei ustalamy samodzielnie, przy czym pierwsze logowanie następuje na podstawie losowo wygenerowanego hasła – ciągu liter, cyfr i znaków. Po pierwszym logowaniu system poprosi nas o samodzielne ustalenie bezpiecznego hasła. Pamiętaj, by pod żadnym pozorem nie zapisywać loginu i hasła na kartce lub w dowolnym innym miejscu. To jest równie niebezpieczne, jak przyklejenie karteczki z numerem PIN do karty debetowej. Postaraj się zapamiętać swój login i hasło, a jeśli zapomnisz – nie panikuj, dostęp do rachunku bankowego da się odzyskać.

Zapomniałem loginu lub hasła do konta bankowego – co robić?

Część osób obawia się, że zapomnienie loginu lub hasła oznacza dożywotnią utratę dostępu do konta online. Nie ma powodów do obaw – banki przygotowały się na taką ewentualność i posiadają uniwersalne pakiety awaryjne. Jeśli zapomnisz loginu lub hasła, masz trzy wyjścia: 

  • Telefon na infolinię – tam konsultant po potwierdzeniu Twoich danych przeprowadzi procedurę odzyskiwania dostępu do rachunku bankowego;
  • Wizyta w najbliższej placówce – podobnie jak na infolinii, tak i w oddziale banku doradcy pomogą odzyskać Ci internetowy dostęp do konta osobistego;
  • Wygenerowanie pakietu aktywacyjnego w wiadomości mailowej – jeśli mamy dostęp do e-maila, system prześle pakiet aktywacyjny na zapisaną w systemie skrzynkę mailową;

Po otrzymaniu pakietu awaryjnego należy wprowadzić login i hasło zapisane w tymże pakiecie. Następnie system poprosi o wprowadzenie numeru PESEL oraz zada pytanie kontrolne. Najczęściej będzie to zapytanie o nazwisko panieńskie matki, część banków jednak oferuje możliwość samodzielnego przygotowania pytania i odpowiedzi. Na koniec należy samodzielnie wymyślić i ustalić nowe hasło do logowania, które zostanie zapisane w miejsce jednorazowego hasła.

Dlaczego moje konto bankowe zostało zablokowane?

Niektóre osoby są przekonane, że doskonale pamiętają swoje hasło, tylko coś błędnie zostało wstukane na klawiaturze. Inne prowadzą zgadywankę, wprowadzając dotychczas używane hasła z nadzieją, że któreś z nich okaże się trafione. Zarówno pierwszy, jak i drugi przypadek najczęściej prowadzi do zablokowania dostępu internetowego. Nie należy się jednak przesadnie martwić – konto dalej ma swoją funkcjonalność i wciąż możemy płacić kartą lub pobierać gotówkę z bankomatu. Pojawia się więc pytanie: co tak naprawdę się zadziało i dlaczego dostęp internetowy został zablokowany? Jest to nic innego, jak standardowa procedura bezpieczeństwa – blokowanie dostępu przed nieautoryzowanym logowaniem. Trzykrotna pomyłka przy wprowadzaniu hasła zostaje odczytana jako próba „złamania szyfru”, co powoduje zablokowanie kanału internetowego. Jeśli do tego dojdzie, konieczne będzie osobiste stawiennictwo w placówce celem odblokowania dostępu do e-bankowości. Część banków zezwala także na przeprowadzenie tego procesu poprzez infolinię, jednak musimy być gotowi na potwierdzenie swojej tożsamości.

Dostęp do aplikacji mobilnej – login i hasło

Popularną opcją jest korzystanie z aplikacji mobilnej, która także zalicza się do e-bankowości. Istnieje jednak kilka różnic pomiędzy dostępem z poziomu przeglądarki internetowej a aplikacji mobilnej. Przede wszystkim dostęp poprzez stronę www każdorazowo wymaga wprowadzenia loginu i hasła. Aplikacja mobilna oferuje możliwość logowania biometrycznego – za pomocą odcisku palca lub skanu oka. Co za tym idzie, nie jest wymagane każdorazowe wprowadzenie loginu i hasła przy aplikacji mobilnej. Kolejną różnicą są dane do logowania: aplikacja mobilna może mieć zupełnie inny login i hasło niż logowanie przeglądarkowe. Poza tymi różnicami warto wskazać na niezwykle istotne podobieństwo – oba te kanały traktowane są jednakowo, jako dostęp online. Jeśli więc zablokujemy sobie dostęp do rachunku bankowego z poziomu przeglądarki, również aplikacja mobilna nie „wpuści” nas do wirtualnego konta. Taka sytuacja nie pozostawia nam zbytniego wyboru: albo korzystamy z karty debetowej i usług placówki, albo przeprowadzamy procedurę odzyskiwania dostępu.

3 komentarze

Anna

Nie mogę się odblokować do mobilnej Kasy Stefczyka w telefonie

Odpowiedz
Anna Kobus

Zapomniałam hasła z aplikacji mobilnej w telefonie i nie mogę odblokować kasy Stefczyka

Odpowiedz
Anna Kobus

Zapomniałam hasła do bankowości mobilnej kasy Stefczyka aplikacji w telefonie

Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły