Co zrobić, gdy bankomat zjadł kartę?

bankomat

Każdego dnia natrafiamy na setki mniej lub bardziej stresujących sytuacji, które mogą nas mocno przestraszyć. Od pieszego wbiegającego tuż przed maskę naszego auta do nerwowego przypominania sobie, czy zamknęliśmy drzwi na klucz wychodząc z domu. Problem pojawia się jednak, gdy owe nerwowe sytuacje dotyczą naszych finansów osobistych. Mowa tu nie o złotówce, która wpada nam pod szafę, ale o „połknięciu” karty przez bankomat. Co robić w tak nerwowej sytuacji, gdy potrzebujemy wybrać gotówkę?

Co to znaczy że bankomat połknął kartę?

„Połknięcie karty” przez bankomat oznacza sytuację, w której nasza karta debetowa lub kredytowa zostanie zatrzymana w bankomacie. Dzieje się tak zazwyczaj w wyniku awarii urządzenia lub gdy posłużymy się zniszczoną kartą płatniczą. Zazwyczaj większość awarii kończy się tym, że dochodzi do automatycznego restartu bankomatu, który wyda kartę. Z tego też powodu nie należy oddalać się od urządzenia bezpośrednio po „zjedzeniu” karty, tylko odczekać około 10-15 minut. Aby uzyskać dalszą pomoc, konieczny będzie kontakt z operatorem urządzenia – numer telefonu podany jest na górze bankomatu.

Dlaczego bankomat zjadł moją kartę?

Czasami „połknięcie karty” jest efektem upłynięcia ważności karty płatniczej lub trzykrotnego wprowadzenia błędnego numeru PIN. Tutaj już niezależnie od sprawności urządzenia, karta nie zostanie wydana posiadaczowi ponownie. Konieczne będzie skontaktowanie się z bankiem w celu uzyskania podpowiedzi, co robić dalej. Jeśli jest to bankomat ulokowany w placówce, sprawę można praktycznie załatwić na miejscu. Zostanie nam zamówiona nowa karta debetowa lub duplikat karty kredytowej, co zazwyczaj wiąże się z opłatą około 20-30 złotych.

Co zrobić, gdy bankomat połknął kartę?

Przede wszystkim – nie panikować, stres to najgorszy doradca, który dodatkowo wprowadzi niepotrzebny chaos i wywoła irracjonalne zachowania. Połknięcie karty zdarza się rzadko, to prawda, jednak spokojne zachowanie zagwarantuje bezpieczeństwo nam i naszym środkom. Gdy dojdzie do połknięcia karty, a znajdujesz się w placówce bankowej, poproś o pomoc wolnego doradcę lub pracownika banku. Niektóre placówki dysponują kompletem awaryjnych kluczy, przy pomocy których można otworzyć górną część bankomatu. Jeśli nie będzie możliwe odzyskanie karty „od ręki”, pracownik pomoże nam zastrzec „zjedzoną” kartę i zamówi duplikat. Poinformuje nas także o spodziewanej dacie dostarczenia karty oraz odpowie na nasze pytania związane z całą sytuacją.

Bankomat połknął kartę – co robić?

Jeśli taka sytuacja zdarzy nam się poza placówką banku, należy skontaktować się z operatorem dostarczającym dany bankomat. Gdy dodzwonimy się do operatora danego bankomatu, należy przedstawić się i krótko, spójnie opisać sytuację. Zostaniemy poproszeni o podanie numeru bankomatu – jest on wybity na metalowej tabliczce przytwierdzonej w lewym lub prawym górnym roku urządzenia. Możemy też doprecyzować miejsce, w którym zostało umieszczone urządzenie, np. poczekalnia na Dworcu Głównym we Wrocławiu. Operator zadysponuje zespół do naprawy danego urządzenia, a my będziemy musieli zastrzec „zjedzoną” kartę. Można to zrobić bezpośrednio w najbliższym oddziale, przy pomocy aplikacji mobilnej naszego banku lub dzwoniąc na infolinię.

Co zrobić, gdy bankomat zje kartę za granicą?

Połknięcie karty przez zagraniczny bankomat może zniszczyć niejeden urlop i zakłócić niejedną podróż służbową. Dodatkowo problem może wydawać się tym większy, że na próżno wypatrywać oddziałów naszego banku za granicą. Rozwiązaniem w tej sytuacji jest System Zastrzegania Kart, czyli bezpłatna usługa dostarczana przez Związek Banków Polskich. Wystarczy, że wybierzemy numer +48 828 828 828 i w połączeniu telefonicznym podamy nazwę naszego banku, na przykład PKO Bank Polski. System rozpozna naszą mowę i połączy nas z awaryjną, całodobową infolinią właściwą dla naszego banku. Tam pracownik infolinii przeprowadzi procedurę zastrzegania karty i poinformuje nas, co robić dalej. Więcej informacji na ten temat dostępnych jest na stronie zastrzegam.pl

Czy mogę odzyskać kartę połkniętą przez bankomat?

Zdecydowana większość przypadków połknięcia kończy się tym, że karta ulega przepadkowi, a po jej odzyskaniu pracownicy niszczą uwięzioną kartę. W teorii karta zjedzona przez bankomat jest bezpieczna, w końcu rozprucie bankomatu to niezwykle trudne i czasochłonne zadanie. W praktyce jednak warto niezwłocznie zastrzec tę kartę i zamówić duplikat samodzielnie lub z pomocą pracownika banku. Brak zastrzeżenia karty powoduje, że narażamy się na ewentualne nieprzyjemności z powodu utraty środków z konta. Nie musimy czekać na kartę, którą połknie bankomat – możemy wrócić do domu i tam poprzez bankowość internetową zamówić duplikat karty. Zostanie ona wysłana na adres zamieszkania lub do wskazanej placówki bankowej, a czas oczekiwania na nową kartę nie przekracza tygodnia.

Karta została połknięta, pieniądze miały być wypłacone, a gotówki nie otrzymałem – co zrobić?

O ile standardowe połknięcie karty przed wypłatą środków jest nieprzyjemne, to zjedzenie karty i brak wypłaty gotówki jest już niepokojące. Niezwłocznie po połknięciu karty zaloguj się do aplikacji mobilnej lub systemu transakcyjnego i sprawdź historię operacji. Jeśli pojawi się na niej wypłata gotówkowa, a pieniędzy nie dostaliśmy do ręki od bankomatu, musimy zadziałać. Fakt ten należy niezwłocznie zgłosić na infolinii lub w placówce bankowej, a jednocześnie koniecznie pobieramy wydruk z bankomatu. Powinna tam widnieć informacja o awarii i braku możliwości wykonania operacji. To oraz ewentualny zapis monitoringu umożliwi walkę o zwrot środków zaksięgowanych jako wypłacone.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły