W momencie spłacenia kredytu hipotecznego, należy zatroszczyć się o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej. Robi się to za pomocą listu mazalnego. Czym dokładnie jest list mazalny, jak go uzyskać? Dowiesz się z poniższego artykułu.
Co to jest hipoteka?
Jeżeli zakupuje się nieruchomość na kredyt, bank w ramach zabezpieczenia chce nałożyć na nią hipotekę. Pozwala to po pierwsze na udzielenie kredytu, po drugie jest dla banku gwarancją jego spłaty. W IV dziale księgi wieczystej dokonuje się wpisu do hipoteki i od tego momentu, w przypadku zaprzestania spłaty kredytu, pożyczkodawca może nieruchomość sprzedać.
Hipoteka jest zatem ograniczonym prawem rzeczowym. Jeżeli natomiast spłaci się zadłużenie, należy, jako pełnoprawny właściciel nieruchomości, dopilnować wykreślenia owej hipoteki z księgi wieczystej. Dzieje się to za pomocą wniosku i listu mazalnego.
Bank hipoteczny kontra bank komercyjny – czym się różnią?
Co to jest list mazalny?
List mazalny to dokument bankowy/kwit/pisemne oświadczenie, które potwierdza zakończenie zobowiązania wobec banku i pozwala na wykreślenie hipoteki.
Jakie informacje zawiera?
W tym oświadczeniu powinny znaleźć się poza podstawowymi danymi klienta banku, wszystkie informacje dotyczące przedmiotu sprawy – czyli hipoteki. Zamieszone powinny zostać:
- rodzaj hipoteki
- Numer Księgi Wieczystej i adres nieruchomości
- informacje na temat wierzytelności
Cesja wierzytelności – czym jest i w jaki sposób działa? Darmowy wzór do pobrania
Oczywiście nie może zabraknąć najważniejszego, czyli:
- oświadczenia mówiącego, że wszystkie wierzytelności wygasły
- a także zgody na wykreślenie hipoteki
- i podpisu osoby reprezentującej bank
Jeżeli wszystko to znajduje się w dokumencie, będzie on miał moc sprawczą.
Dokument bankowy – jak go otrzymać?
W interesie klienta powinno leżeć zatroszczenie się o otrzymanie kwitu mazalnego. Powinien on złożyć stosowny wniosek. Musi w nim być zawarta prośba o oświadczenie, będące zgodą na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej, a w nim: nr księgi wieczystej oraz umowy kredytowej, a także uzasadnienie tego wniosku. Dołączyć należy także adres, na który bank prześle list. Wniosek ten składa się w banku lub wysyła się pocztą. Niekiedy możesz spotkać się z opłatą za wydanie tego dokumentu.
Niektóre banki same wysyłają to pisemne oświadczenie, gdy klient dopełni zobowiązań z umowy kredytowej. Mimo wszystko warto tego przypilnować.
Co w sytuacji, gdy bank przestaje istnieć?
Wniosek o list mazalny składa się wtedy w instytucji, która przejęła bank ustanawiający hipotekę lub do Banku Gospodarstwa Krajowego.
List mazalny – komu może zostać wystawiony?
Oczywiście, tak jak zostało wymienione w początkowej części artykułu, kwit mazalny otrzymuje osoba, która spłaciła kredyt hipoteczny, ale nie tylko.
W momencie, gdy otrzymaliśmy nieruchomość w spadku wraz z wpisaną hipoteką, również o ten kwit trzeba się zatroszczyć. Należy pamiętać, by do wniosku dołączyć potwierdzenie przejścia własności na wnioskodawcę, tj. umowę kupna-sprzedaży lub sądowy dokument potwierdzający nabycie spadku.
Czym jest przyjęcie spadku z dobrodziejstwem inwentarza i jakie ma skutki?
Co zrobić, gdy bank nie chce wydać listu mazalnego?
W takim przypadku należy upewnić się, czy całe zobowiązanie zostało spłacone. Raczej niespotykane są przypadki, gdy bank odmawia z innego powodu. By sprawę zamknąć jak najszybciej, należy zgłosić się do oddziału. Jeżeli wszystko ze strony klienta jest uregulowane, a mimo to instytucja odmawia wydania listu, należy sprawę skierować do sądu, aby usunąć niezgodność pomiędzy stanem rzeczywistym i tym z księgi wieczystej.
Czas oczekiwania na list mazalny
Zwykle proces oczekiwania trwa do kilkunastu dni, mogą też zdarzyć się przypadki wydania oświadczenia po kilku dniach. Zależy to w pełni od banku, z jednym zastrzeżeniem. Bank nie może bez żadnych podstaw ociągać się z wydaniem oświadczenia, bo musi współpracować z klientem w sprawie aktualizowania stanu prawnego nieruchomości.
Gdzie złożyć kwit mazalny?
Kwit mazalny należy złożyć wraz z wnioskiem w dziale ksiąg wieczystych w odpowiednim sądzie rejonowym. Nie zapomnij dołączyć również potwierdzenia uiszczenia opłaty sądowej. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, hipoteka zostanie wykreślona z KW.
Podsumowanie
By zmienić stan prawny nieruchomości i wykreślić z niej hipotekę, musisz otrzymać z banku list mazalny. Dzieje się to najczęściej na wniosek kredytobiorcy, po spłaceniu całego długu. Dzięki temu pisemnemu oświadczeniu, można złożyć do sądu wniosek o wykreślenie hipoteki z KW.
Zainteresował Cię ten wpis? Sprawdź poniższe artykuły, by zwiększyć swoją wiedzę związaną z kredytami:
Jak sprawdzić, czy ktoś wziął na mnie kredyt? Co zrobić w takiej sytuacji?
Odstąpienie od umowy pożyczki lub kredytu – wzór wniosku