Bezpieczny PESEL – czym jest, jak działa? Ochroń się przed kradzieżą!

bezpieczny PESEL

Tożsamość każdego z nas jest zamknięta w formie plastikowej karty – to dowód osobisty. Znajdują się tam informacje, które mogą posłużyć do weryfikacji tożsamości, także przez Internet. Dzięki temu możemy łatwo postarać się o kredyt przez Internet, a także załatwić różne sprawy urzędowe. Niestety, gdy stracimy nasze dane, przestępcy mogą wykorzystać je, co przysporzy nam sporo problemów. Jeśli zgubisz swój dokument tożsamości lub zostanie Ci skradziony, niepowołane osoby mogą wejść w posiadanie Twoich danych. I o ile możesz zastrzec dowód osobisty i wyrobić nowy, co zmieni jego numer, to takie dane jak PESEL nie podlegają zmianie. Jak zabezpieczyć swój numer PESEL? Pomocna może się okazać platforma “Bezpieczny PESEL”. Jest płatna, jednak w dużej mierze zwiększa bezpieczeństwo naszych danych osobowych, szczególnie w sieci. Jak działa Bezpieczny PESEL? Jak chronić swoje dane z wykorzystaniem tej platformy?

Ochrona przed wyłudzeniami – Bezpieczny PESEL

Dziś pożyczki na dowód przez Internet nie są żadną nowością. Wiele osób korzysta z nich, gdyż są bardzo wygodnym i szybkim sposobem na zyskanie dodatkowych środków finansowych. Wypełniając wniosek o pożyczkę online niezbędne jest jedynie podanie minimalnej ilości danych, czy skanu dowodu osobistego w celu weryfikacji. To samo może więc zrobić osoba, która wejdzie w posiadanie Twoich danych. Co się wtedy stanie? W najgorszym wypadku oszuści wezmą pieniądze z kredytu, a Tobie pozostanie spłata zadłużenia. Czasem ciężko jest wykręcić się z takiej sytuacji.

W celu zabezpieczenia się przed taką sytuacją powstała właśnie usługa Bezpieczny PESEL. Stworzył ją Polski Związek Instytucji Pożyczkowych, a historia platformy sięga 2017 roku. Podczas jej tworzenia skorzystano z pomocy CRIF – to jeden z największych dostawców informacji kredytowych w całej Europie. CRIF jest dostawcą usług zarządzania ryzykiem, czy dostarczania informacji w biznesie, to bardzo rzetelna instytucja. Polski Związek Instytucji Pożyczkowych  jest natomiast zrzeszeniem niemal wszystkich firm pożyczających pieniądze w Polsce. Ich współpraca jest gwarancją wysokiej skuteczności usługi Bezpieczny PESEL.

Jak działa usługa Bezpieczny PESEL?

Stworzony w 2017 system pozwala każdej osobie wprowadzić dane ze skradzionego lub zagubionego dowodu osobistego i zastrzec je. Firmy współpracujące z platformą Bezpieczny PESEL mają od razu wgląd w takie dane. Jeśli więc niedługo po zastrzeżeniu dokumentu tożsamości dojdzie do próby wzięcia pożyczki, od razu będzie to świadczyło o dość prawdopodobnej próbie wyłudzenia danych i zaciągnięcia zobowiązania na dane osoby trzeciej.

Dodatkowo osoba wnioskująca o taką pożyczkę lub kredyt zostanie zapamiętana przez platformę. Pomoże to w ochronie innych osób w przyszłości.To rozwiązanie faktycznie utrudnia wyłudzenai.

Do systemu Bezpieczny PESEL dołączyło już ponad 40 firm pożyczkowych. Działanie platformy jest natomiast oparte o tzw. “List Robinsona”. To założenie pozwalające chronić prywatność i tożsamość. Znajdują się tam osoby, które nie wyrażają zgody na otrzymywanie treści marketingowych. To samo dotyczy tu niechęci do zaciągania zobowiązań online, czy chwilówek.

Zastrzeżenie dokumentu w Bezpieczny PESEL

Po dodaniu wpisu na stronie Bezpieczny PESEL firmy korzystające z systemu Credit check otrzymują informację, że właściciel danych nie jest zainteresowany zaciąganiem zobowiązania – na przykład wzięciem chwilówki online. Jeśli firma pożyczkowa zobaczy, że PESEL został niedawno zastrzeżony, nie udzieli kredytu, czy pożyczki.

W systemie funkcjonują dwie usługi:

  • Usługa zgłoszenia utraty – możliwość zastrzeżenia numeru PESEL – dla kredytodawcy będzie to informacja, że konsument zgubił dokument tożsamości lub został on mu skradziony.Wskazuje to na ryzyko wykorzystania danych do oszustwa.
  • Usługa zastrzeżenia – konsument wysyłą do firm pożyczkowych informację, że w okresie zastrzeżenia nie będzie wnioskował o otrzymanie kredytu, czy pożyczki. Świadczy to o tym, że złożony w takim okresie wniosek nie został złożony przez właściciela numeru PESEL.

Każda firma uczestnicząca w systemie Credit check ma wgląd do listy zastrzeżonych numerów PESEL.

Wygodne zastrzeżenie numeru PESEL bez zakładania konta

Zastrzeżenie numeru w bazie Bezpieczny PESEL nie wymaga rejestracji. Wystarczy tylko wypełnić formularz na stronie bezpiecznypesel.pl. Wypełniając wniosek zaznaczamy jedną z dostępnych tam opcji:

  • Zastrzeżenie
  • Zgłoszenie utraty

Po wypełnieniu wniosku, który jest prośbą o kontakt, konsultant CRIF wykona połączenie telefoniczne do zgłaszającego. Ma to na celu upewnienie się, że wniosek jest zgłoszony prawidłowo oraz weryfikację tożsamości.

Jak wycofać zastrzeżenie?

Zastrzeżenie swojego numeru PESEL jest bardzo proste. Tak samo jest w przypadku chęci cofnięcia takiej akcji. Jeśli zastanawiasz się jak cofnąć zastrzeżenie PESEL, wystarczy wejść na  stronę i wybrać opcję “cofnięcie zastrzeżenia”. Wtedy także należy dołączyć skan dokumentu potwierdzającego tożsamość, a weryfikacja z konsultantem odbywa się przez telefon.

Kto korzysta z platformy Bezpieczny PESEL?

Aby taki system był w pełni bezpieczny, korzystać z niego musi sporo instytucji finansowych. Tak właśnie jest w przypadku platformy – korzystają z niej wszystkie większe firmy pożyczkowe w Polsce. Ich lista jest dość długa, między innymi są na niej:

Szybka reakcja na wyciek Twoich danych

Prywatność i ochrona danych osobowych stanowi nadrzędny cel wielu osób, a także wszystkich rzetelnych firm pożyczkowych.Warto wiedzieć, że każdego dnia dochodzi do mniejszych lub większych wycieków. Większość z nich nie skutkuje negatywnymi sytuacjami dla konsumentów, gdyż dane mogą być nieaktualne lub przestępcy nie planują użyć ich do zaciągnięcia pożyczki online. Jeżeli natomiast do Twoich drzwi zapuka komornik w sprawie niespłaconej chwilówki, może to oznaczać początek kłopotów.

Warto więc nie tylko chronić swoje dane, ale także reagować gdy mogło dojść do ich wycieku. Nie musi to oznaczać ataku hakera. O utracie danych mówimy także podczas zwykłego zgubienia portfela lub dokumentu tożsamości. Dla przykładu – w samym 2018 roku w bankowych systemach zastrzeżono ponad 150 tysięcy dokumentów tożsamości! Jak widać, coraz więcej konsumentów jest świadomych możliwych problemów i stara się zadbać o swoje dane.

Czy zgłoszenie w bazie Bezpieczny PESEL rozwiązuje problem?

Zastrzeżenie utraconego dokumentu tożsamości w bazie Bezpieczny PESEL jest tylko jednym z kroków, które warto podjąć. W sytuacji kradzieży lub zgubienia dokumentu tożsamości warto także niezwłocznie skontaktować się z Policją. Warto także od razu wystąpić o wyrobienie nowego dowodu osobistego. Dla pewności można również zgłosić utratę dokumentu w Centralnej Bazie Danych Systemu “Dokumenty Zastrzeżone”.Warto podjąć takie działania dla wszystkich dokumentów tożsamości: dowodów osobistych, paszportów, czy prawa jazdy.

Bezpieczna tożsamość z Bezpiecznym PESEL-em

Podsumowując, system Bezpieczny PESEL jest dobrą metodą na ochronę swoich danych i swojej prywatności. Nawet jeśli nie utraciła swojego dokumentu tożsamości, możesz w ten sposób uchronić się przed zaciągnięciem zobowiązania na Twoje dane. Pozwoli to uniknąć prób oszustwa, czy wyłudzenia pieniędzy. Po wpisaniu swojego PESEL do platformy, każda próba wzięcia pożyczki z jego wykorzystaniem zostanie zablokowana.

Tomasz Marczewski
Tomasz Marczewski
Specjalista SEM i SEO. Jego celem jest pomagać osobom zadłużonym i dostarczać im odpowiedzi na wszystkie pytania związane z finansami osobistymi. Pasjonat podróży, motoryzacji i technologii blockchain. Zobacz pozostałe artykuły autora

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany. *wymagane pola są zaznaczone

Podobne artykuły